Werknemer overleden, en dan?
Als een werknemer komt te overlijden, is dit een voor de nabestaanden, vrienden en kennissen veelal een drama. Dit heeft echter ook een impact op zijn of haar collega's en de werkgever. In dit artikel een kort overzicht van een aantal zaken waar u aan moet denken als werkgever:
- Arbeidsovereenkomst eindigt op de dag van overlijden (en dus niet op de laatste dag van de maand van het overlijden).
- U moet de werknemer afmelden bij de uitvoeringsinstelling.
- U moet de werknemer afmelden bij de collectieve ziektekostenverzekeraar, het pensioenfonds, de WAO-verzekering en overig afgesloten verzekeringen van de overleden werknemer.
- U hoeft de werknemer niet meer bij het ziekenfonds af te melden, deze krijgt automatisch bericht van de uitvoeringsinstelling.
- Er moet een eindafrekening voor de overleden werknemer worden opgesteld,
denk hierbij aan: > laatste salaris
> vakantietoeslag / vakantiegeld
> afrekening gratificaties / winstdelingen
> afrekening vakantiedagen
> afrekening leaseauto
> afrekening pc privé
> verlofsparen - U kunt een belastingvrije uitkering aan de nabestaande doen. Dit komt in de praktijk veel voor. Een uitkering mag onbelast maximaal 3 keer het bruto maandloon zijn. Het maandloon is hierbij het bruto maandloon te vermeerderen met 1/12 van het vakantiegeld en de gegarandeerde beloningen (13e maand, etc.). Als u meer wilt betalen, is alles belast. Dit is dus niet verstandig!
- Een uitkering waarop de werknemer geen recht had (geen aanspraak) is onbelast, dit kan bijvoorbeeld zo zijn als u voor de werknemer een overlijdensrisicoverzekering heeft afgesloten.
Tenslotte
Geeft u de laatste salarisstrook persoonlijk bij de nabestaanden af, bij voorkeur door een leidinggevende. Neemt u waar nodig de papierwinkel met de nabestaanden door, dit omdat ze veelal in een roes leven en veelal niet weten wat te doen.