Aftrekbare kosten onderneming
Van uw omzet of opbrengsten mag u zakelijke kosten - die u maakt als weldenkende ondernemer - aftrekken. De kosten moeten wel de zakelijke belangen van uw onderneming dienen (en dus niet van de eigenaar / ondernemer). De Belastingdienst let op het motief waarom u de kosten heeft gemaakt. U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en welke omvang deze hebben. De Belastingdienst mag zich niet bemoeien met de door u gemaakte keuzes. Soms kijkt de Belastingdienst wel naar de redelijke verhouding tussen kosten en opbrengsten, dit is een grijs gebied.
Welke kosten zijn voor ondernemers aftrekbaar van de winst? In dit onderdeel komen diverse aftrekbare kosten voorbij.
De belangrijkste aftrekposten voor ondernemers
- Zakelijke telefoongesprekken thuis;
- Vakliteratuur;
- Werkkleding(gewone kleding niet, er moet een logo op staan);
- Aktetassen;
- Zakelijke reiskosten met vliegtuig, taxi, etc.;
- Huisvestingskosten;
- Advies- en accountantskosten;
- Telefoonkosten zakelijk en mobiel;
- Reclame- en verkoopkosten
- Verzekeringen;
- Autokosten;
- Personeelskosten (denk aan WKR).
De zakelijke kosten kunt u in mindering brengen op uw opbrengsten. Sommige kosten hebben een zakelijk en persoonlijk karakter, deze kosten zijn zogenaamde gemengde kosten en zijn deels aftrekbaar. Kosten die u maakt in de aanloopfase van uw bedrijf zijn gewoon aftrekbaar.
Kosten beperkt aftrekbaar voor ondernemingen
- Voedsel, drank, etc.: aftrekbaar mits hoger dan € 4.500 of 80% aftrekbaar (ondernemer mag kiezen);
- Representatie en recepties: idem ad 1;
- Verhuizing (beperkt aftrekbaar);
- Dubbele huisvesting werknemers (beperkt aftrekbaar);
- Werkruimte thuis (zelden aftrekbaar);
- Auto van de zaak (beperkt aftrekbaar).
Kosten niet aftrekbaar voor ondernemingen
- Geldboeten;
- Persoonlijke verzorging;
- Telefoonabonnementen thuis;
- Vaartuigen voor representatieve doeleinden.
Kosten ineens of in aantal jaren aftrekbaar
De meeste kosten zijn in het jaar van betalen aftrekbaar. Soms moet u de kosten uitsmeren over meerdere jaren. De redenen hiervoor zijn:
- Als het bedrijfsmiddelen zijn (zoals auto's, gebouwen, computers, etc.);
- Als het vooruitbetaalde kosten zijn die betrekking hebben op meerdere jaren.