Oldtimer, youngtimer en fiscus
De oldtimerregeling in 2014
In 2014 komt er een nieuwe regeling voor oldtimers. De regeling op hoofdlijnen:
- Auto's op diesel en LPG van 26 tot 40 jaar oud betalen het volle tarief voor de MRB vanaf 2014.
- Auto's op benzine, LPG of diesel van 40 jaar en ouder (voor 1 januari 1974) vallen onder de oude regeling. Er geldt voor deze auto's een volledige vrijstelling voor de MRB.
- Auto's op benzine van 25 jaar en ouder (1974-1987) vallen onder een overgangsregeling. Hierover moet MRB worden betaald, echter maximaal € 120 per jaar, mits deze auto's in de wintermaanden (december, januari en februari) niet worden gebruikt.
- Auto's op diesel en LPG van 25 jaar en ouder (1974-1987) vallen onder de normale regeling en betalen vanaf 2014 het volle tarief.
- Voor motoren, campers en auto's zwaarder dan 3.500 kilogram van 25 jaar en ouder (1987 en hiervoor) geldt een overgangsregeling, zij betalen 25% van het normale tarief (1 kwartaal), ze mogen dan maar 9 maanden rijden (dus niet in december, januari en februari).
- Schorsen blijft altijd mogelijk.
Tip
De dagwaarde van de oldtimer is doorslaggevend voor de bijtelling. Theoretisch zou u dus per dag de bijtelling moeten uitrekenen. De wet zegt hier niets over.
Tip
De actuele waarde van een auto ouder dan 15 jaar zal elk jaar dalen, temeer gezien de huidige crisis in autoland. U mag elk jaar uitgaan van de actuele waarde van uw auto (dus lagere bijtelling). Ga uit van de gemiddelde waarde per 1 januari en 31 december, de wet zegt hier niets over.