Oldtimerregeling 2014
Hieronder treft u een weergave aan van de nieuwe regeling en de opmerkingen die de FEHAC (de belangenvereniging van eigenaren van klassieke automobielen) bij de regelingen heeft.
De opwinding over de nieuwe vrijstelling wegenbelasting is inmiddels
weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en
vooral rekenen wat dit in 2014 voor hen persoonlijk gaat betekenen. De
laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen
geslagen: de moties van SP'er Bashir om ook deze categorieën onder de overgangsregeling
van € 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid
van VVD, PvdA en D66 verworpen.
De regeling per 1 januari 2014 wordt dus:
- Vrijstelling pas bij 40 jaar.
- Voor voertuigen die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.
- De overgangsregeling betekent dat u per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van € 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari).
- Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto's en bestelwagens op LPG of diesel. Maar zoals bij veel regelingen bepalen de details pas werkelijk hoeveel u met uw specifieke voertuig(en) er zelf last van hebt. Als u alleen maar een schuur vol 40+ auto's hebt staan, haalt u uw schouders op over de nieuwe regeling, maar als u een mooie Peugeot 604 diesel uit 1977 hebt, moet u er weer de volle mep aan wegenbelasting voor gaan betalen.
Ook komen nu de vragen los. Bijvoorbeeld over wat als leeftijd van een
voertuig geldt. De overheid rekent niet met bouwjaar of productie- of importdatum.
Bepalend is de Datum Eerste Toelating: de datum waarop een voertuig in
Nederland of ergens in het buitenland voor het eerst op kenteken is gezet.
Als u ergens een fabrieksnieuwe auto uit 1978 (dat gebeurt) heeft u een
probleem.
De overgangsregeling werkt als volgt. Allereerst: dit is een regeling voor
de (bestel)auto's op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET
tot en met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger en een auto op LPG zal
nooit dus onder de overgangsregeling vallen. U kunt een LPG-installatie
(laten) verwijderden. Over 14 jaar - als deze vrijstellingsregeling het
zolang uithoudt- is de overgangsregeling helemaal verdwenen.
Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden,
maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december,
januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen
in februari? Geen probleem, want rijden in het buitenland mag wel, maar
tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance. Of zou de FEHAC-evenementenregeling
daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.
Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel- en LPG-rijders. Dat
blijft voor 15-plus voertuigen € 23 per schorsing per jaar en vanaf 6 voertuigen
of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting
om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig
zijn om de APK uit te kunnen stellen.
En wat te denken van de kampeerwagens? Voor deze voertuigen is het nog
onduidelijk wat het gaat worden: overgangsregeling met maximaal € 120 of
het kwarttarief van € 1.000 of meer? Ongetwijfeld zullen de komende maanden
nog veel meer van dit soort uitvoeringsvragen komen: de FEHAC zal proberen
deze zo goed en praktisch mogelijk voor oldtimerbezitters uit te werken.
Veel mensen zijn teleurgesteld over deze regeling: ineens is er weer een
aanslag op de portemonnee waar helemaal niet op gerekend was. Laat het
duidelijk zijn: de gelegenheidsalliantie (BOVAG, KNAC / ANWB, RAI, FOCWA
en de FEHAC) staat zeker niet achter alle maatregelen die nu gaan komen.
Wel is dit nu het best haalbare, gegeven de omstandigheid dat de overheid
op een opbrengst van € 155 miljoen heeft gerekend. Den Haag is tot op heden
doof voor argumenten als verwaarloosbare aanslag op het milieu, het de
nek omdraaien van een bedrijfstak en het missen van inkomsten BTW en accijnzen.
Meer wegenbelastinggeld bij de oldtimers binnen te harken was het enige
doel van Financiën.
Het bovenstaande is de situatie zoals deze in 2014 is. In de politiek is
natuurlijk niets zeker voordat het in de wet vastligt. En zelfs dan vaak
nog niet, blijkens de vele MRB-wijzigingen die elkaar in heel korte tijd
hebben opgevolgd. De inkt van de vorige 'definitieve' was nog maar net
droog toen we verrast werden met het regeerakkoord. Dat betekent ook dat
er misschien toch nog ergens een gaatje is om iets te repareren. Want ook
al is de huidige uitkomst werkbaar en acceptabel voor een groot deel van
de FEHAC achterban, het is helaas wel zo dat er bepaalde groepen tussen
wal en schip vallen. Zo zijn er best 'echte' liefhebbers met een LPG- of
dieselauto.
Bron: www.fehac.nl