Fiscale gevolgen laadpaal elektrische auto
Steeds meer mensen rijden een elektrische auto. De eigen laadpaal wordt ook steeds vaker gebruikt. Hoe werkt dit fiscaal voor uw werknemers?
Standpunt kennisgroep belastingdienst inzake vergoeding laadkosten auto van de zaak
Op 4 november 2024 heeft de kennisgroep van de Belastingdienst een standpunt ingenomen over de vergoeding van laadkosten bij een auto van de zaak. De maximale vergoeding van de werkgever voor dergelijke kosten is gelijk aan de werkelijk door de werknemer gedane uitgaven voor de elektriciteit voor de auto van de zaak, hierbij gaat het om de integrale kosten per kWh, dit mag niet de gemiddelde elektriciteitsprijs zijn.
Nieuws elektrische auto Prinsjesdag 2024 (belastingplan 2025)
Elektrische personenauto's krijgen tot en met 2029 nog 25% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt voor nieuwe en tweedehandsauto's. Vorenstaande is bekend gemaakt in het belastingplan 2025. De bijtelling voor elektrische auto's stijgt in 2025 wel van 16% naar 17%, de bijtelling wordt in 2026 zelfs 22%. Per 2025 is er geen subsidie meer te krijgen bij de aankoop van een elektrische auto.
Het lagere tarief voor hybride auto's komt per 2025 wel te vervallen, deze wordt dus gelijk aan normale auto's. De BPM vrijstelling voor zakelijke bestelautó's komt per 2025 te vervallen. grondslag wordt de CO2 uitstoot (gelijk aan personenauto's). Op bestelauto's met een eerste toelating voor 1 januari 2025 is een overgangsregeling van toepassing. De lage bijtelling geldt tot en met € 30.000, daarboven is deze 22%. U kunt het belastinplan 2025 hier raadplegen en de miljoennota 2025 hier. De overige stukken kunt u hier vinden.
Eigen laadpaal thuis en belastingen (auto van de zaak)
De werkgever mag de noodzakelijke voorzieningen voor een elektrische laadpaal voor de auto van de zaak belastingvrij vergoeden. Een aparte meter is verstandig om zuiver te kunnen bepalen wat de kosten (elektragebruik) zijn. De kosten kunnen ten laste van de winst van de onderneming of bv worden gebracht. Vorenstaande geldt voor ondernemers, DGA's en werknemers.
Eigen laadpaal thuis en belastingen (privé auto)
Kosten mogen niet worden vergoed, maximale vergoeding is € 0,19 per kilometer. Deze vergoeding wordt geacht om alle kosten te dekken.
Fiscale mogelijkheden elektrische laadpaal
De aanschaf van een elektrische laadpaal bij een werknemer thuis (voor de auto van de zaak) kent ook nog een paar extra fiscale voordelen.
Investeringsaftrek over elektrische laadpaal
De aanschaf komt in aanmerking voor de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), dit mits de investeringen binnen de onderneming (op jaarbasis) tenminste € 2.400 bedragen. De KIA wordt berekend over de investering exclusief btw (tenzij de onderneming de btw niet kan verrekenen).
Milieu-investeringsaftrek elektrische laadpaal
Een laadpaal bij uw bedrijf kan ook nog in aanmerking komen voor Milieu-investeringsaftrek (MIA). DE kosten moeten dan wel minimaal € 2.500 bedragen. De MIA bedraagt maximaal 36% van de investering. Als een ZZP'er of DGA vanuit huis werkt (en geen kantoor heeft), dan mag de MIA ook worden toegepast.
Vragen over bijtelling of auto van de zaak?
Meer weten van laadpaal elektrische auto
- Elektrisch rijden en belastingen
- Subsidie elektrische auto
- Bijtelling elektrische auto Duitsland
- Bijtelling elektrisch rijden in Duitsland
- Goedkope elektrische auto van de zaak
- Investeringsaftrek tabel
- Investeringsaftrek
- Milieu investeringen
- Milieuvriendelijke auto bijtelling
- Opladen prive auto bij werkgever
- Vergoeding laadkosten elektrische auto
- Laadpaal thuis en belastingen