Deelauto en bijtelling
Veel werkgevers en werknemers zoeken naar oplossingen voor hun mobiliteit op een zo goedkoop mogelijke manier. Het voorkomen of beperken van de bijtelling wegens privégebruik is hierbij een veel voorkomende adviesvraag. In dit artikel zoomen wij in op het beperken van de bijtelling via meerdere leasecontracten. Deze oplossing wordt vaak besproken en ook geadviseerd. Er zijn een aantal procedures over dit onderwerp en meestal ging dit fout voor belastingplichtige.
Belastingdienst en deelauto
De belastingdienst verstaat onder een deelauto, een auto die door meerdere personen wordt of kan worden gebruikt. Dat kan een werkgever zijn die één auto aan meerdere werknemers ter beschikking stelt of een externe aanbieder die auto’s ter beschikking stelt aan een werknemer, al dan niet via diens werkgever. Voor deelauto's zijn nog geen bijzondere regels. De belastingdienst heeft in september 2024 een notitie geschreven over de deelauto en de fiscale gevolgen. De notitie kunt u hier raadplegen.
Voorkomen en beperken van de bijtelling
De meest gekozen oplossingen zijn:
- Kilometeradministratie bijhouden;
- Rijden van bestelauto (met meerdere gebruikers);
- Elektrische auto;
- Auto op buitenlands kenteken;
- Meerdere auto's met één bijtelling.
Beperken bijtelling door meerdere leasecontracten
Veel belastingplichtigen probeerden via een route met meerdere huur- of leasecontracten de bijtelling op de auto van de zaak te beperken. De kern van deze optie is de volgende:
- Er wordt een auto op de zaak gekocht of via lease verkregen;
- Voor de privékilometers wordt een kilometeradministratie bijgehouden;
- Voor privévakanties wordt de auto van de zaak in privé gehuurd.
Meestal vinden rechters dat dergelijke structuren gekunsteld zijn en mist de opzet reële betekenis. Maar als een dergelijke structuur nu eens professioneel met derden wordt opgezet? Autodeel platform Wego heeft hiervoor iets bedacht. Er is sprake van een deelauto van de zaak die wordt ingezet om de bijtelling te voorkomen. De bedrijfsauto's worden via een app door de werknemers gebruikt. Als de werknemer ook voor privéritten een auto wil gebruiken, dan wordt er onder marktconforme uitgangspunten een auto gehuurd.
- De werkgever huurt derhalve een auto bij een verhuurbedrijf voor de zakelijke kilometers van zijn werknemers.
- De werknemer huurt voor privéritten een auto bij hetzelfde verhuurbedrijf (rechtstreeks contract tussen werknemer en het verhuurbedrijf).
- De werkgever bemoeit zich niet met het contract tussen de werknemer en het verhuurbedrijf.
Noot fiscaal jurist deelauto
Een dergelijke opzet zou moeten werken, zelfs als deze opzet via dezelfde werkgever wordt opgezet. De praktijk (en huidige jurisprudentie) leert echter dat het vaak misgaat door een slordige (vaak achteraf) opgezette structuur met slordige huurovereenkomsten. Wij zullen binnenkort eens voor een klant een dergelijke regeling bij de Belastingdienst aanvragen om te kijken hoe hierop wordt gereageerd. Aansluiting zoeken bij onderstaande regeling welke de belastingdienst is overeengekomen met leasemaatschappijen is een insteek die gevolgd kan worden.
Bron bijtelling bij deel auto
Rechtbank Leeuwarden d.d. 22 november 2011 (ECLI NL RBLEE: 2011: BV1158.
Gerechtshof Arnhem Leeuwarden d.d. 2 mei 2013 (ECLI:NL:GHARL:2013:BZ9388).
Gerechtshof Arnhem Leeuwarden d.d. 2 juni 2015 (ECLI:NL:GHARL:2015:3977).
Rechtbank Breda, 24 september 2010.
Regeling belastingdienst met leasemaatschappijen
Meer weten van deelauto en bijtelling
- Milieuvriendelijke auto bijtelling
- Slechte rittenregistratie geen bijtelling
- Geen bijtelling bij slechte kilometeradministratie
- Verhuur aan partner en bijtelling
- Bijtelling bij meerdere auto's
- Boete bij naheffing bijtelling
- Youngtimer en bijtelling
- Bijtelling auto van de zaak historisch
- Auto in eenmanszaak zakelijk of prive
- Deelauto en belastingen
- Bijtelling auto van de zaak