Deelauto en belastingen
Maak je gebruik van een auto via een deelautoplatform of omdat de auto van de werkgever door meerdere werknemers wordt gebruikt en worden de kosten door je werkgever betaald? De belastingdienst ziet de auto dan als "auto van de zaak". Er moet een bijtelling plaatsvinden over dagen dat de auto aan jou ter beschikking is gesteld.
Belastingdienst en deelauto
De belastingdienst verstaat onder een deelauto, een auto die door meerdere personen wordt of kan worden gebruikt. Dat kan een werkgever zijn die één auto aan meerdere werknemers ter beschikking stelt of een externe aanbieder die auto’s ter beschikking stelt aan een werknemer, al dan niet via diens werkgever. Voor deelauto's zijn nog geen bijzondere regels. De belastingdienst heeft in september 2024 een notitie geschreven over de deelauto en de fiscale gevolgen. De notitie kunt u hier raadplegen.
NIeuwe wetgeving over deelauto
Voor de zomervakantie komt er meer duidelijkheid over de verschillende vormen van een deelauto. Het doel is om meer duidelijkheid te geven over de fiscale merites en eventueel de deelauto fiscaal aantrekkelijker te maken. De staatssecretaris heeft dit via een tweetal brieven aangekondigd (brief 1) (brief 2)
In de brieven is thans het volgende te lezen
- Geen eenduidige fiscale definitie van deelauto's.
- Deelauto's vallen onder bestaande fiscale regels voor zakelijke reizen.
- Knelpunten in stimulering van deelauto's en deelautogebruik door werkgevers zijn bekend, over oplossingen wordt nagedacht, de huidige regeling is administratief complex.
- Privégebruik van een deelauto wordt belast via bijtelling als meer dan 500 kilometer per jaar privé wordt gereden. Bij minder dan een jaar ter beschikking, wordt de 500 kilometergrens pro-rata berekend.Bijtelling moet redelijk verdeeld worden als meerdere werknemers dezelfde deelauto privé gebruiken.
- Geen bijtelling als de auto niet ter beschikking wordt gesteld door de werkgever.
- Vergoeding van maximaal €0,23 per zakelijke kilometer is gericht vrijgesteld. Hogere kilometervergoeding mogelijk, maar extra vergoeding kan belast zijn of in vrije ruimte van WKR vallen.
- Kosten van deelauto-abonnementen zijn aftrekbaar van de winst. MIA/VAMIL en EIA kunnen onder voorwaarden van toepassing zijn.
- Deelauto's spelen een groeiende rol in de mobiliteitstransitie.
- Nationaal samenwerkingsprogramma deelmobiliteit voor standaardisatie en harmonisatie.
Noot fiscaal jurist inzake deelauto en belastingen
Een auto (of andere zaken) delen wordt steeds populairder. Je kunt een auto via meerdere manieren gezamenlijk gebruiken, dit kan via zogenaamde autodeel platformen maar ook via verhuurbedrijven en via uw werkgever. Ook zien we steeds vaker dan mensen hun eigen auto (of auto van de zaak) delen met anderen, dit zou u zelf kunnen regelen maar ook via een platform (zoals AIR BNB voor woningen). Als er zakelijke ritten worden gereden met een prive gehuurde deelauto dan kunnen de kilometers belastingvrij worden vergoed (0,23 cent per kilometer). Wordt de deelauto betaald door uw werkgever dan gelden de bijtellingsregels. Een bijtelling voor 4 dagen per maand opnemen in de loonadministratie zal veel administratieve complicaties opleveren, werkgevers zullen hier niet snel aan meewerken. Een eindheffingsregeling voor een deelauto zou hiervoor een praktische oplossing zijn.