Bestelauto duurder vanaf 2025
In 2025 komen er 2 belangrijke wijzigingen voor bedrijfswagens. De BPM vrijstelling komt te vervallen (bestelauto 25% duurder) en daarnaast komen er in sommige plaatsen uitstootvrije zones. Nieuwe bestelauto's (vanaf 2025) mogen steden alleen nog in als ze geen uitstoot hebben. Voor € 5 bestelauto's geldt een overgangsregeling tot eind 2026 voor € 6 geldt dit zelfs tot eind 2027. Al met al kunt u veelal het beste een bestelauto in 2024 kopen. In dit artikel een weergave van veel voorkomende vragen.
BPM vrijstelling komt vanaf 2025 te vervallen
Vanaf 2025 zijn er belangrijke wijzigingen rond de BPM wetgeving van bestelauto's. De BPM vrijstelling voor nieuwe bestelauto's vervalt namelijk vanaf 1 januari 2025. Dit heeft grote gevolgen voor dealers, fabrikanten en gebruikers. In dit artikel behandelen wij diverse vragen uit de praktijk.
Wat is de datum voor eerste toelating van een bedrijfsauto?
Per 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor ondernemers met bestelauto's waardoor bpm moet worden betaald voor nieuwe voertuigen. Een overgangsregeling geldt voor bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) tot en met 31 december 2024 waarbij de huidige ondernemersvrijstelling van kracht blijft. De overgangsregeling betekent dat de DET, waar ook ter wereld, van de bestelauto bepalend is. Ligt deze voor 1 janauri 2025 dan is de overgangsregeling van toepassing. De regeling geldt alleen voor bestelauto's die aan de fiscale inrichtingseisen voldoen en niet voor personenauto's die later worden omgebouwd naar bestelauto's. Om van de overgangsregeling gebruik te maken moet het voertuig uiterlijk op 31 december 2024 op naam staan. Bij verkoop kan de bpm-vrijstelling via een doorschuifverklaring worden doorgegeven om betaling van rest-bpm te voorkomen.
De bestelauto moet dus voor 1 januari 2025 op naam zijn gesteld. Als een koper nog niet bekend is kan het voordelig zijn om het grijs kenteken op naam van een bedrijf te zetten en de auto dan bijvoorbeeld eerst via lease aan te bieden. Bij een latere verkoop aan een ondernemer kan dan gebruik worden gemaakt van de doorschuifverklaring, dit om betaling van rest BPM te voorkomen.
Voor bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024 blijft de ondernemersvrijstelling gelden. In het kader van deze overgangsregeling is ook geregeld dat de honderd procent-afschrijving bij vijf jaar blijft gelden voor bestelauto’s met een DET van uiterlijk 31 december 2024. Rest BPM speelt dan alleen als de ondernemer in deze 5 jaar niet meer aan de voorwaarden voldoet.
Kom ik in aanmerking voor de ondernemersregeling voor de BPM ?
Bent u ondernemer en wilt u een bestelauto kopen, soms komt u in aanmerking voor de gunstige ondernemersregeling. De voorwaarden zijn:
- U bent ondernemer volgens artikel 7 van de wet op de omzetbelasting;
- U gebruikt de bestelauto voor meer dan 10% van de totale kilometers per jaar voor uw onderneming;
- Uw bestelauto voldoet aan de inrichtingseisen voor de BPM (zie site Belastingdienst).
Er moet BPM aangifte worden gedaan als de ondernemer die bestelauto binnen 5 jaar zou verkopen, laat ombouwen tot personenauto, de onderneming stopt of als er minder dan 10% zakelijk wordt gereden. U moet dan via dit formulier de rest BPM betalen. Wordt de bestelauto aan een andere ondernemer verkocht dant kunt u gebruik maken van de doorschuifregeling (zie site Belastingdienst).
Hoe zit het met importeren van een bestelauto ?
Bij import van een bestelauto met DET voor 1 januari 2025 kunnen dus de gunstige oude regelingen worden toegepast. De overgangsregeling geldt voor bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) tot en met 31 december 2024, waar ook ter wereld. De auto moet op dat moment als bestelauto geregistreerd zijn. Als een personenauto in het buitenland wordt gekocht en nog in 2024 wordt omgebouwd tot bestelauto met een DET in datzelfde jaar, geldt de bpm-vrijstelling. Wordt de ombouw pas in 2025 gedaan en krijgt de auto dan een DET, dan geldt de vrijstelling niet. Wel kan er een bpm-korting worden toegepast, afhankelijk van de leeftijd van het voertuig met gebruik van de afschrijvingstabel, koerslijst of een taxatierapport.
Hoe werkt de 3.000 kilometerregeling voor ondernemers die een bestelauto kopen ?
Bestelauto's met een DET voor 1 januari 2025 kunnen, mits aan de voorwaarden wordt vodaan, onder de gunstige ondernemersregeling vallen. De 3.000 kilometer regeling geldt bij de beoordeling van de vraag of sprake is van een nieuw of gebruikt voertuig als er BPM betaald zou moeten worden. Als de overgangsregeling geldt is de 3.000 kilometerregeling dus niet van belang.
Afschrijvingspercentage BPM vanaf 2025
Voor bestelauto's en personenauto's geldt vanaf 2025 dezelfde afschrijvingstabel. Dit is een aflopend maandelijks percentage. Vanaf 2025 vervalt het afschrijvingspercentage van 100% na vijf jaar voor bestelauto's. Tot nu toe kon een bestelauto na vijf jaar zonder resterende bpm aan een particulier worden verkocht. Maar vanaf 2025, omdat vanaf het begin bpm wordt geheven op elke bestelauto en de ondernemersvrijstelling niet meer geldt, wordt de bpm volgens een normale afschrijvingstabel afgeschreven tot nul na 17 jaar en 10 maanden. De nieuwe bpm-regeling geldt vanaf 1 januari 2025 voor bestelauto's met een Datum Eerste Toelating (DET) vanaf die datum. Er is een ruime overgangsregeling: bestelauto's met een DET tot en met 31 december 2024 behouden de ondernemersvrijstelling, zolang aan de voorwaarden wordt voldaan. Dit betekent dat ondernemers hun bestelauto zonder bpm-heffing kunnen blijven rijden. Ook na 1 januari 2025 kunnen gebruikte bestelauto's worden verkocht met bpm-doorschuifregeling en de bpm-vrijstelling blijft gelden bij de import van bestelauto's met een DET van uiterlijk 31 december 2024.
Moet de ondernemer zelf aangifte BPM doen voor een bestelauto?
Meestal doet de ondernemer zelf aangifte en vraagt dan om een vrijstelling voor de BPM. Dan hoeft er dus geen aangifte te worden gedaan en is er ook geen BPM verschuldigd. Degene die het kenteken registreert (meestal de importeur) geeft wel het bruto BPM bedrag van de auto door aan de Belastingdienst. Vanaf 2025 gaat de BPM aangifte meer lijken op de BPM aangifte voor normale personenauto's. Meestal doet de importeur dan de aangifte.
Welk BPM tarief gaat gelden voor bestelauto's ?
Vanaf 1 januari 2025 wordt de ondernemersvrijstelling voor bestelauto’s afgeschaft. Voor nieuwe bestelauto's moet dan bpm (aanschafbelasting) worden betaald gebaseerd op de CO2-uitstoot. Het tarief wordt vastgesteld per gram CO2/km, waarbij voor 2023 een indicatief tarief van € 66,91 per gram/km is genoemd dat in 2025 nog geïndexeerd wordt. Bestelauto’s met nul CO2-uitstoot, zoals elektrische voertuigen, blijven vrijgesteld van bpm. Deze maatregel is bedoeld om de verkoop van emissievrije voertuigen te stimuleren en de autobelastingen te vereenvoudigen.