Bijtelling auto van de zaak
De belastingplannen voor 2023 hadden geen nieuws te melden over de auto van de zaak. De regeling voor de auto van de zaak wordt steeds eenvoudiger. De bijtellingsregelingen in 2022 en 2023 zijn vrijwel gelijk. Vanaf 2026 verdwijnt het lage tarief voor de elektrische auto.
Nieuws auto Prinsjesdag 2024 (belastingplan 2025)
Elektrische personenauto's krijgen tot en met 2029 nog 25% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt voor nieuwe en tweedehandsauto's. Vorenstaande is bekend gemaakt in het belastingplan 2025. De bijtelling voor elektrische auto's stijgt in 2025 wel van 16% naar 17%, de bijtelling wordt in 2026 zelfs 22%. Per 2025 is er geen subsidie meer te krijgen bij de aankoop van een elektrische auto.
Het lagere tarief voor hybride auto's komt per 2025 wel te vervallen, deze wordt dus gelijk aan normale auto's. De BPM vrijstelling voor zakelijke bestelautó's komt per 2025 te vervallen. grondslag wordt de CO2 uitstoot (gelijk aan personenauto's). Op bestelauto's met een eerste toelating voor 1 januari 2025 is een overgangsregeling van toepassing. De lage bijtelling geldt tot en met € 30.000, daarboven is deze 22%. U kunt het belastinplan 2025 hier raadplegen en de miljoennota 2025 hier. De overige stukken kunt u hier vinden.
Bestelauto's in 2025
De BPM vrijstelling voor bestelauto's komt per 1 januari 2025 te vervallen. Tot en met 31 december 2024 kunnen ondernemers gebruikmaken van de BPM vrijstelling voor een bestelauto. De motorrijtuigenbelasting voor bestelauto's wordt in 2025 met 15% verhoogd en in 2026 nog eens met 6,96%.
Bijtelling 2015 tot en met 2026
Uitstoot CO2 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
0 gram |
4% |
4% |
4% |
4% |
4% |
8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
1-50 gram |
7% |
15% |
22% |
22% |
22% |
22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
51-82 gram |
14% |
21% |
22% |
22% |
22% |
22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
83 - 106 gram |
20% |
21% |
22% |
22% |
22% |
22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
107-110 gram |
20% |
25% |
22% |
22% |
22% |
22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
vanaf 110 gram |
25% |
25% |
22% |
22% |
22% |
22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
Max Catalogusprijs (1) | 45.000 | 40.000 | 35.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | - |
- voor auto's op waterstof en/of auto's op die volledig op elektrisch rijden (met zonnepannelen) kunnen gebruik maken van gunstige regeling, lage bijtelling (16%) zonder maximale cataloguswaarde.
- Volledig elektrische auto's blijven voordelig (geen MRB / geen BPM / lage bijtelling), lage bijtelling is tot maximum cataloguswaarde, daarboven geldt het hogere percentage.
- Plug in hybrides worden behandeld als normale auto's (dus geen fiscale voordelen meer).
- Vanaf 2027 vervalt het voordeel voor de elektrische auto.
Het tarief van 16% voor elektrische auto's zal gelden voor de eerste € 35.000 van de aanschafwaarde (mits volledig elektrische auto), over hogere aanschafwaarde is dan 22% verschuldigd. De grens van € 35.000 wordt in 2023 verlaagd tot € 30.000.