Afwisselend gebruik bestelauto
Bij gebruik van een bestelauto door meerdere werknemers is soms een gunstige fiscale regeling van toepassing, geen bijtelling, geen kilometeradministratie en € 300 eindheffing. De Belastingdienst kijkt er echter kritisch naar.
Uitspraak bestelauto voor goederen vervoer
De Rechtbank en het Gerechtshof (met 80a RO bevestiging Hoge Raad) zijn van mening dat de Land Cruiser (cataloguswaarde € 94.000) waar de directeur groot aandeelhouder (DGA) van een tuinbouwbedrijf in rond heeft gereden niet uitsluitend geschikt is voor vervoer van goederen. Uit foto's volgt dat de Land Cruiser niet beschikt over een bijzondere inrichting met het oog op het vervoer van goederen en daarnaast 5 volwaardige zitplaatsen heeft. Fiscaal moet over een bestelauto gewoon worden bijgeteld, tenzij de auto door haar aard en inrichting uitsluiten (of nagenoeg uitsluitend) geschikt is voor vervoer van goederen (de wet) :
- Uit artikel 13bis, eerste lid, van de Wet LB volgt dat indien aan een werknemer een auto ter beschikking wordt gesteld, deze auto ook wordt geacht voor privédoeleinden ter beschikking te staan. In dat geval wordt een percentage van de catalogusprijs van de auto tot het loon van de werknemer gerekend. Dit is slechts anders indien blijkt dat de auto voor niet meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden wordt gebruikt. Op grond van artikel artikel 13bis, vijfde lid, van de Wet LB wordt onder auto onder meer niet verstaan een bestelauto die door aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijkt te zijn voor vervoer van goederen.
In een bestelauto voor vervoer van goederen mag ook een bijrijderstoel zitten (Hoge Raad 2009). Deze Land Cruiser beschikte echter niet over een dusdanig bijzondere inrichting waardoor deze nagenoeg uitsluitend geschikt zou zijn voor vervoer van goederen, sterker nog er zitten 5 zitplaatsen in en vrijwel geen bijzondere inrichtingszaken. Wellicht had de DGA een beroep kunnen doen op de wisselend gebruik regeling, maar hiervoor ontbreken de feiten in de uitspraak. Al met al, pas op bij het gebruik van een bestelauto (vroeger: grijskenteken auto), deze worden redelijk gelijk behandeld met een gewone auto. Tenzij....
Nieuws bestelauto 2021
Vanaf 2021 komt er een subsidieregeling voor uitstootvrije bestelauto's of bestelbussen, zoals elektrische bestelbussen. De subsidie is 10% van de nieuwprijs met een maximum van € 5.000. Vergeet ook de milieuinvesteringsaftrek niet.
Er gelden wel voorwaarden:
- De minimale actieradius moet dan wel 100 kilometer zijn.
- Er komt wel een maximum van 300 bestelbussen per bedrijf.
- U moet zijn inschreven bij de kamer van koophandel in Nederland
- Regeling geldt voor ZZPers, eenmanszaken, VOF, BV's etc.
- Bij doorverkoop binnen 3 jaar moet een evenredig deel van de subsidie worden terugbetaald.
Er komt ook nog een regeling voor schone vrachtwagens. Er is maximaal € 22 miljoen beschikbaar, de verwachting is dat de pot geld snel leeg is. Meer informatie treft u hier aan.
Geschil Belastingdienst over afwisselend gebruik bestelauto
De feiten in deze periode zijn de volgende:
- Bij een aannemersbedrijf werken 30 mensen.
- Twee werknemers gebruiken een bestelauto van hun werkgever.
- Er is een overeenkomst gesloten met de werknemers.
- Het is niet duidelijk welke werknemer, wanneer en welke rit met welk doel heeft gereden.
- Of een rit zakelijk of privé is, staat niet vast.
- Het is onduidelijk of ook andere werknemers in de bestelauto hebben gereden of meegereden.
- De bestelauto staat 's avonds bij een werknemer voor de deur, zodat deze in de ochtend heerlijk op tijd rechtstreeks naar z'n werk kon.
- De aard van de werkzaamheden brengt afwisselend gebruik door meerdere werknemers met zich mee.
De Inspecteur is van mening dat geen gebruik kan worden gemaakt van de gunstige € 300 regeling, omdat niet is vast te stellen wie er wanneer in de auto heeft gereden. De rechter denkt hier gelukkig anders over.
Rechter over afwisselend gebruik bestelauto
De Inspecteur is waarschijnlijk nog nooit werkzaam geweest bij een bouwbedrijf. Dergelijke bedrijven doen vaak hun best om de fiscale regels te begrijpen en zich aan de spelregels te houden. Als dan dit soort procedures moeten worden gevoerd, gaan soms mijn fiscale nekharen overeind staan.
Als de bestelauto vanwege de aard van het werk doorlopend afwisselend door twee of meer werknemers wordt gebruikt, wordt het privégebruik door middel van een eindheffing van € 300 bij de werkgever belast. Daarmee is de zaak af, aldus de Rechtbank.
De Inspecteur maakt gebruik van zijn recht en gaat in hoger beroep bij het Gerechtshof. Volgens de Inspecteur is er geen sprake van doorlopend afwisselend gebruik, tenminste dit kan niet via formulieren worden vastgesteld. De bestelbus kan privé worden gebruikt en het is onduidelijk wie er wanneer in de bus heeft gereden.
De fiscale wereld is vrij simpel, we hebben wetten en regels. De werkgever voldoet aan de regeling en hetgeen de Inspecteur als argumenten heeft aangevoerd staat niet als voorwaarde in de wet. De Wet loonbelasting kent voor dit soort situaties een praktische en werkbare regeling voor bedrijven.
Het Gerechtshof is het met de Rechtbank eens. De bestelauto wordt doorlopend afwisselend gebruikt door twee of meer werknemers De werkgever mag de regeling uit artikel 31, lid 1, onderdeel d, Wet LB 1964 (eindheffing doorlopend afwisselend gebruik) toepassen. Het hof verwerpt het hoger beroep van de Inspecteur.
Bron afwisselend gebruik bestelauto
Uitspraak Gerechtshof Den Haag, 19 november 2019, ECLI:NL:GHDHA:2019:3152
Uitspraak Gerechtshof Den Haag d.d. 20 januari 2022 ECLI:NL:GHDHA:2022:33