Platencontract
Dit model is gebasseerd op het concept van bvpop.nl
Ondergetekenden
1. Naam / namen artiest(en): .............................. Als artiesten
werkzaam onder de naam: ..............................
Ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door: ..............................
Adres: ..............................
Postcode en woonplaats: ............... ..............................,
hierna te noemen artiest
en
2. Naam platenmaatschappij: .............................. Adres: ..............................
Postcode en woonplaats: ............... ..............................
Ten deze vertegenwoordigd door: .............................., hierna
te noemen maatschappij.
Verklaren partijen te zijn overeengekomen als volgt:
Artikel 1 - Algemene bepalingen
De "Algemene Bepalingen toepasselijk op artiestencontracten" van de maatschappij,
zoals aangehecht aan deze overeenkomst (hierna te noemen: Algemene Bepalingen)
maken deel uit van de overeenkomst voor zover daarvan in de volgende artikelen
niet uitdrukkelijk wordt afgeweken. De Artiest verklaart van de inhoud
daarvan te hebben kennisgenomen.
Artikel 2 - Geluidsopnamen
De Artiest verbindt zich om ten behoeve van de Maatschappij medewerking
te verlenen aan de vervaardiging van de geluidsopnamen van de hierna te
noemen werken:
..............................
..............................
Artikel 3 - Vergoedingen
Als vergoedingen voor de Artiest zal de Maatschappij verschuldigd worden:
1. Een royalty, als bedoeld in artikel 12 van de Algemene Bepalingen van ......
procent p.p.d.
2. - Vergoeding, berekening en betaling vindt plaats overeenkomstig de
Algemene Bepalingen.
- Hoeveelheid geluidsdragers voor promotie, recensie, publiciteitsdoeleinden:
......
3. De door de Maatschappij ingevolge deze overeenkomst verschuldigde bedragen
zullen door de Maatschappij worden voldaan door storting op de volgende
bank- of girorekening:
naam bank / giro: ..............................
rekeningnummer: ...............
ten name van: ..............................
plaats: ..............................
4. fiscaal nummer: ...............
BTW nummer: ...............
Artikel 4 - Optie van de Maatschappij
De Artiest verleent de Maatschappij de eerste optie om met de Artiest nieuwe
geluidsopnamen te vervaardigen tegen in redelijkheid aan te passen voorwaarden.
Aldus in tweevoud overeengekomen te ..............................
Datum ...............
De Maatschappij De Artiest
Algemene bepalingen toepasselijk op artiestencontracten.
1. Definities
Artiest: de individuele uitvoerende kunstenaar en, als het artiestencontract
wordt gesloten met een groep van uitvoerende kunstenaars, de Groep;
Artiestencontract: elke overeenkomst tussen de Maatschappij en de Artiest
terzake van het overdragen van rechten betreffende het uitvoeren van werken
door de Artiest ten behoeve van de vervaardiging van geluidsopnamen en
/ of audio-visuele opnamen door de Maatschappij;
Titelcontract: een artiestencontract aangegaan terzake van het overdragen
van rechten betreffende het uitvoeren van in het contract genoemde werken
(titels) door de Artiest, ten behoeve van de vervaardiging van geluidsopnamen
en / of audio-visuele opnamen door de Maatschappij, welke werken (titels)
binnen 3 (drie) maanden na de opname datum worden uitgebracht tenzij er
zwaarwegende
argumenten zijn om deze termijn in redelijkheid te verlengen;
Exclusief contract: een artiestencontract aangegaan voor een bepaalde duur;
Opname:
a. elke vastlegging van geluid, gemaakt met het doel tot of geschikt voor
het maken van reprodukties daarvan (geluidsopname), alsmede - tenzij anders
aangegeven - elke vastlegging van beeld of beeld en geluid, gemaakt met
het doel tot of geschikt voor het maken van reprodukties daarvan, die in
staat zijn gelijktijdig beeld en geluid weer te geven (audio-visuele opnamen);
Reproduktie: een voor de verkoop aan het publiek bestemde verveelvoudiging
van welke aard dan ook van één of meer geluidsopnamen (geluidsreproduktie)
of audio-visuele opnamen (audio-visuele reproduktie), of gedeelten van
dergelijke opnamen;
Opgenomen titel: één geluids- en / of audio-visuele opname;
Contractjaar: een periode van één jaar beginnende op de datum van het in
werking treden van het exclusieve contract en eindigend één jaar daarna,
en elke daaropvolgende periode van één jaar, gedurende welke het exclusieve
contract van kracht zal zijn.
Gemiddeld gefactureerde prijs: de uitkomst van de berekening, waarbij het
totaal van het gedurende het halfjaar, waarover wordt afgerekend, gefactureerde
bedrag voor een bepaalde geluidsdrager wordt gedeeld door het totale gedurende
dat halfjaar verkochte aantal van die geluidsdrager.
2. Overdracht van rechten door de artiest en de daarmee samenhangende
exploitatievormen.
a. De Artiest draagt met uitsluiting van ieder ander aan de maatschappij
het recht over om van de door de Artiest uit te voeren werken geluidsopnamen
te maken, van deze geluidsopnamen geluidsdragers te (doen) maken, op de
markt te (doen) brengen en deze geluidsdragers te (doen) exploiteren.
b. Bij het begrip 'exploiteren' wordt in dit verband primair gedoeld op
de verkoop van geluidsdragers die de geluidsopnamen reproduceren. De in
a bedoelde overdracht van rechten houdt eveneens in, het synchronisatierecht
(d.w.z. het recht om de geluidsopnamen te combineren met beeldopnamen)
en het recht om de geluidsopnamen te exploiteren bij wijze van achtergrondmuziek
of anderszins, evenwel onder de gehoudenheid om voor zulk gebruik een vergoeding
overeen te komen en de morele rechten van de artiest te eerbiedigen.
c. Het recht om audio-visuele opnamen te maken van de uitvoeringen, het
merchandisingrecht en het muziekuitgaverecht (voor zover van toepassing,
dus indien de artiest tevens auteursrecht bezit op de voor deze opnamen
uitgevoerde werken), worden slechts dan geacht te zijn overgedragen als
zulks is aangegeven in (een) afzonderlijke overeenkomst(en), die dan aan
de onderhavige overeenkomst word gehecht.
d. Het recht om de geluidsopnamen te exploiteren in andere dan de sub a,
b en c genoemde vormen, zal pas dan zijn overgedragen als daarvoor een
afzonderlijke overeenkomst wordt gesloten.
e. Van de sub a bedoelde overdracht maken geen deel uit de rechten ontleend
aan artikel 7 en artikel 10 sub a WNR en evenmin het leenrecht.
f. De Artiest verleent bij deze aan de Maatschappij het recht om in geval
van inbreuk door derden op enig recht om in geval van inbreuk door derden
op enig recht haar bij het artiestencontract verleend, in overleg, zo nodig
mede namens hem in rechte op te treden.
3. De uitvoeringen door de artiest
a. Alle met de Artiest ingevolge het artiestencontract vervaardigde
geluidsopnamen zijn het uitsluitend eigendom van de Maatschappij, inclusief
eventuele proefopnamen, onvoltooide of afgekeurde opnamen, voorzover de
Maatschappij de opnamekosten heeft betaald en niet heeft verhaald, of zal
verhalen, via de royaltievergoedingen van de artiest.
b. De maatschappij verplicht zich om zonder toestemmingen van de artiest
geen gedeeltes van deze opnamen zoals bedoeld sub a te gebruiken voor exploitatie.
c. De artiest heeft het recht om na beëindiging van de platenovereenkomst
onvoltooide of afgekeurde opnamen tegen kostprijs te kopen, waarbij rekening
zal worden gehouden met de gevallen waarin de artiest al een bijdrage heeft
geleverd in de kosten van de totstandkoming van deze opnamen. De Artiest
dient de Maatschappij, nadat hij de onvoltooide of afgekeurde opnamen heeft
overgenomen, te vrijwaren tegen mogelijke toekomstige claimen van derden.
d. De maatschappij bepaalt na overleg volgens welke techniek de opnamen
met de Artiest worden vervaardigd.
e. De Artiest zal, in overleg, de door de Maatschappij op te nemen werken
op door de Maatschappij te bepalen plaatsen en tijden goed voorbereiden
en naar beste kunnen uitvoeren. De op te nemen werken en de producer zullen
door de Artiest en de Maatschappij in onderling overleg worden gekozen.
Indien over de op te nemen titels en / of Producer uiteindelijk geen overeenstemming
wordt bereikt, zal de keuze van de Maatschappij bindend zijn.
f. De Artiest zal elk op te nemen werk herhalen totdat naar het oordeel
van de Maatschappij een in alle opzichten verantwoorde opname is verkregen.
g. De Artiest zal ernaar streven de uit te voeren werken in zijn repertoire
op te nemen.
h. Indien een vastgestelde opname buiten de schuld van de Maatschappij
en / of de Artiest niet, of slechts gedurende een kortere tijdsduur dan
was vastgesteld, kan plaatsvinden, zijn de Maatschappij en de Artiest niet
aansprakelijk jegens elkaar voor de door hen mogelijk geleden en nog te
lijden schade. Is één en ander aan de schuld van de Artiest te wijten,
dan is de Artiest daarvoor jegens de Maatschappij aansprakelijk en is de
Maatschappij gerechtigd de terzake geleden schade zonder meer te verrekenen
met aan de Artiest uit enigerlei hoofde verschuldigde betalingen, hetgeen
onverlet laat alle andere aan de Maatschappij wettelijk toekomende rechten,
alsmede de wettelijke verplichtingen van de Maatschappij. Is één en ander
aan de schuld van de Maatschappij te wijten, dan is de Maatschappij daarvoor
jegens de Artiest aansprakelijk.
4. Exclusiviteit van de Artiest
a. Gedurende de looptijd van het exclusieve contract, respectievelijk in
geval van een titelcontract, gedurende een periode te rekenen vanaf de
datum waarop het titelcontract is gesloten tot 6 (zes) maanden na de datum
waarop de geluidsopnamen zijn uitgebracht, zal de Artiest - onder welke
naam dan ook en al dan niet tezamen met anderen - zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de Maatschappij:
1. niet optreden ten behoeve van de vervaardiging van de geluidsopnamen
voor derden, noch toelaten dat van zijn uitvoeringen door derden geluidsopnamen
worden vervaardigd of dat zulke zonder schriftelijke toestemming van de
Maatschappij vervaardigde geluidsopnamen op welke wijze en in welke vorm
dan ook door derden worden geëxploiteerd;
2. niet optreden ten behoeve van de vervaardiging door derden van audio-visuele
opnamen van zijn uitvoeringen van werken die door de Maatschappij zijn
uitgekozen voor de vervaardiging van geluidsopnamen ingevolge het artiestencontract,
noch toelaten dat van dergelijke uitvoeringen audio-visuele opnamen door
derden worden vervaardigd of dat zulke zonder schriftelijke toestemming
van de Maatschappij vervaardigde audio-visuele opnamen of bij dergelijke
opnamen behorende geluidsopnamen op welke wijze en in welke vorm dan ook
door derden worden geëxploiteerd;
3. de in dit artikel bedoelde toestemming kan slechts aan de Artiest geweigerd
worden wanneer het te voorzien is dat een dergelijk optreden de exploitatie
van de door Artiest opgenomen werken nadelig zal beïnvloeden. De Artiest
zal zich in zijn algemeenheid onthouden van optreden dat de exploitatie
van de door de Artiest opgenomen werken nadelig zal beïnvloeden;
b. ingeval de Artiest het voornemen heeft mee te werken aan radio- en televisiecommercials
en / of andere commerciële radio- en televisieprojecten, zal steeds voorafgaand
overleg met de Maatschappij plaatsvinden.
5. Titel-exclusiviteit
a. Gedurende 5 (vijf) jaar, nadat door de Maatschappij van de uitvoering
door de Artiest van een bepaald werk een opname is vervaardigd, zal de
Artiest zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Maatschappij
dat werk of bewerkingen daarvan niet uitvoeren ten behoeve van de vervaardiging
van opnamen door derden, noch toelaten dat van zijn uitvoeringen van dat
werk door derden opnamen worden vervaardigd of dat zulke, zonder schriftelijke
toestemming van de Maatschappij vervaardigde opnamen op welke wijze en
in welke vorm dan ook door derden worden geëxploiteerd.
b. Het onder a bepaalde zal niet gelden ten aanzien van de uitvoeringen
door de Artiest ten behoeve van de vervaardiging van radio-, televisie-,
of filmopnamen. De Artiest zal het nodige verrichten om te bewerkstelligen
dat de Maatschappij het exclusieve recht zal verkrijgen van desbetreffende
radio-, televisie- of filmopnamen.
c. De in dit artikel bedoelde toestemming kan slechts aan de Artiest geweigerd
worden wanneer het te voorzien is dat een dergelijk optreden de exploitatie
van de door Artiest opgenomen werken nadelig zal beïnvloeden.
6. Garantie en vrijwaring van de Artiest
a. De Artiest garandeert dat hij door generlei verplichtingen
gehinderd is het artiestencontract met de Maatschappij te sluiten en na
te komen.
b. De Artiest garandeert dat, met uitzondering van de werken die hij de
Maatschappij bij ondertekening van het artiestencontract heeft opgegeven,
geen van de door hem ingevolge het artiestencontract uit te voeren werken
door hem eerder is uitgevoerd ten behoeve van het vervaardigen van opnamen
door derden.
c. De Artiest verbindt zich uitdrukkelijk zich te houden aan alle voorschriften
en aanwijzingen hem gegeven met betrekking tot het gebruik van opnamestudio's
waarin de Artiest zal optreden en de aldaar aanwezige materialen.
7. Exploitatierechten van de Maatschappij
a. De Maatschappij garandeert dat de gedurende het contractjaar opgenomen
werken ook binnen het contractjaar worden uitgebracht. Mocht de overeenkomst
betrekking hebben op meerdere contractjaren, dan garandeert de Maatschappij
dat de overeengekomen, op te nemen werken per contractjaar, ook binnen
dat contractjaar worden uitgebracht, tenzij er zwaarwegende zakelijke argumenten
zijn om hier van af te wijken.
Bij meerjarige contracten stelt de Maatschappij in overleg met de Artiest
een releaseschema op.
b. De Maatschappij zal naar eigen goeddunken kunnen ophouden met de exploitatie
van de opnamen. De Maatschappij zal dit melden aan de Artiest en zal de
Artiest dan in de gelegenheid stellen de exploitatierechten tegen een nader
overeen te komen prijs over te nemen.
c. De Maatschappij zal zonder toestemming van de Artiest niet gerechtigd
zijn haar rechten en verplichtingen uit het artiestencontract geheel of
gedeeltelijk aan derden over te dragen of onder haar rechten aan derden
licenties te verlenen, welke toestemming de Artiest niet dan in redelijkheid
zal mogen onthouden.
In geval van licentieverlening blijft de Maatschappij jegens de Artiest
aansprakelijk voor de nakoming van haar uit het artiestencontract voortvloeiende
verplichtingen.
8. Gebruik van naam, afbeeldingen, e.d.
a. De Maatschappij heeft het recht met uitsluiting van ieder ander de naam,
de eventuele artiestennaam, alsmede de kunstzinnige wijze waarop deze naam
of artiestennaam wordt afgebeeld en door de Artiest wordt gevoerd, de afbeeldingen
en biografische bijzonderheden van de Artiest te gebruiken op hoezen, boxen,
inlaycards of andere verpakkingsmaterialen, welke reprodukties bevatten
die ingevolge het artiestencontract worden geëxploiteerd, en op de materialen
bestemd voor promotie- en publiciteitsdoeleinden verband houdende met de
exploitatie van dergelijke reprodukties.
b. De Artiest verklaart gerechtigd te zijn eerderbedoelde artiestennaam
te gebruiken en, voor zover afbeeldingen door hem aan de Maatschappij worden
verstrekt, gerechtigd te zijn daarover te beschikken en vrijwaart de Maatschappij
tegen alle aanspraken van derden te dier zake.
c. Na afloop van het artiestencontract is de Maatschappij gerechtigd vorenomschreven
gebruik op niet-exclusieve basis voort te zetten in verband met de exploitatie
van de opnamen.
9. Promotie
a. Artiest verplicht zich tot het verlenen van alle medewerking aan de
door Maatschappij, in verband met de exploitatie van de met Artiest tot
stand gekomen opnamen te nemen stappen op het gebied van promotie en publiciteit,
onder andere inzake de beschikbaarheid van de Artiest voor optredens t.b.v.
film, radio en televisie.
b. Artiest heeft het recht de hier bedoelde medewerking te weigeren indien
van hem in redelijkheid niet kan worden gevergd dat hij meewerkt aan door
de Maatschappij ondernomen stappen, op grond van aard, strekking of omvang
daarvan. In het bijzonder kan van Artiest niet worden verlangd dat hij
handelt in strijd met bij hem bestaande ernstige bezwaren van maatschappelijke
of levensbeschouwelijke aard.
De Artiest heeft eveneens het recht bedoelde medewerking te weigeren als
deze medewerking voor hem een onevenredig groot financieel nadeel betekent.
c. De werkelijke kosten, die Artiest bij gelegenheid van de hier bedoelde
activiteiten genoodzaakt is te maken, komen voor rekening van platenmaatschappij,
tenzij anders overeengekomen.
d. Voor wat betreft het optreden voor radio, TV of film, verplicht de maatschappij
zich hiervoor bij de omroepmaatschappij of filmproducent vergoedingen te
bedingen die in een collectieve regeling tussen de omroep c.q. filmproducenten
en de vakorganisaties zijn vastgesteld. Bij ontbreken van een dergelijke
vergoeding van de zijde van de omroepmaatschappij of filmproducent kan
de artiest het optreden weigeren tenzij de platenmaatschappij en de artiest
overeenstemming hebben bereikt over het antwoord op de vraag, welke vergoeding
hen dan redelijk voorkomt, opdat voorzover dat mogelijk is, vermeden wordt
dat daardoor het bedoelde optreden zelf gevaar loopt.
10. Vertegenwoordiging
a. Indien de Artiest zich bij het sluiten van het artiestencontract laat
vertegenwoordigen, staat deze vertegenwoordiger ervoor in dat de door hem
vertegenwoordigde Artiest op de hoogte is van de bepalingen van deze overeenkomst
en deze zal nakomen.
b. De vertegenwoordiger vrijwaart de maatschappij tegen alle aanspraken
van de Artiest en verplicht zich om de Artiest het artiestencontract mede
te laten ondertekenen.
11. Vergoedingen ter zake van geluidsopnamen
Indien in het artiestencontract voor de door de Artiest aan de
Maatschappij verleende rechten een vergoeding is overeengekomen in de vorm
van een bedrag ineens ter finale kwijting van de Maatschappij, b.v. per
opgenomen titel, zal betaling door de Maatschappij geschieden binnen 30
(dertig) dagen na het gereedkomen van de betreffende geluidsopnamen, zonodig
onder aftrek van de wettelijke verplichte inhoudingen.
12. Vergoedingen in verband met verkoop van geluidsdragers
Indien in het artiestencontract voor de verkoop van verkochte exemplaren
een vergoeding is overeengekomen in de vorm van een royalty, zal een en
ander worden berekend conform het hierna bepaalde;
a. Volledige royalties
Voor de verkoop van geluidsdragers binnen Nederland en geëxporteerd vanuit
Nederland bedraagt de royalty een in het artiestencontract te noemen percentage.
b. Reductie royalties
Voor de verkoop van geluidsdragers in het buitenland, waarvoor door de
Maatschappij een licentie is verstrekt kan een reductie van het royaltiepercentage
gerechtvaardigd zijn; de Maatschappij dient deze reductie van de specifieke
situatie af te laten hangen en zal de Artiest hierover informeren.
c. Halvering royalties
Voor de verkoop van de hieronder genoemde geluidsdragers bedraagt de royaltie
de helft van het in het artiestencontract genoemde percentage:
1. Geluidsdragers, verkocht tezamen of in samenhang met andere artikelen
of in speciale opdracht van derden vervaardigd voor verspreiding via niet-traditionele
kanalen (met uitzondering van postorderorganisaties, boeken- en platenclubs
of daarmee vergelijkbare organisaties) en geluidsgeluidsdragers verkocht
door middel van rackjobbing.
2. Geluidsdragers, verkocht tegen prijzen die tenminste 20 (twintig) procent
lager zijn dan de in het land van verkoop geldende topprijs voor vergelijkbaar
repertoire.
Deze bepaling is niet van toepassing op geluidsdragers, die niet eerder
geëxploiteerde, ingevolge het artiestencontract vervaardigde geluidsopnamen
bevatten, die tegen een dergelijke prijs worden verkocht.
Deze bepaling is wel van toepassing op geluidsdragers die slechts gedeeltelijk
niet eerder geëxploiteerde, ingevolge het artiestencontract vervaardigde
geluidsopnamen bevatten.
Voor de wijze van exploitatie bedoeld in lid c 1 en 2 is vooraf overleg
en schriftelijke toestemming van de Artiest nodig. Deze toestemming zal
niet op basis van redelijke gronden onthouden worden.
3. Geluidsdragers, waarvan de verkoop gestimuleerd wordt (of is) door middel
van een speciale reclamecampagne op radio en / of televisie en / of een
daarmee vergelijkbare campagne.
De korting heeft betrekking op de periode die zal ingaan per de eerste
van de maand waarin zo'n campagne zal worden gestart en zal duren tot 1
(een) maand na de maand waarin de laatste speciale reclame-uiting heeft
plaatsgevonden. De in dit artikel bedoelde campagnes dienen vooraf in samenspraak
tussen partijen te worden overeengekomen.
d. Geen royalties
1. Geluidsdragers, die kosteloos verspreid worden ten behoeve van recensie-,
promotie-, handels- of publiciteitsdoeleinden.
De hoeveelheid van de hierbedoelde geluidsdragers staat genoemd in het
artiestencontract.
2. Geluidsdragers, die verkocht worden als laaggeprijsde samplers-, demonstratie-,
of campagne-uitgaven, in het kader van een speciale promotiecampagne voor
de uitvoering van de Artiest dan wel voor de Artiest in het algemeen, waaronder
mede begrepen campagnes als van de Stichting Collectieve Promotie Geluidsdragers.
De Maatschappij overlegt met de Artiest voordat zij aan hierbedoelde campagnes
meewerkt.
Er vind wel royaltybetaling plaats als de campagne betaald wordt door de
BUMA / Stemra of de NVPI.
e. Royalties naar verhouding
1. Voor geluidsdragers die slechts gedeeltelijk ingevolge het artiestencontract
vervaardigde geluidsopnamen bevatten, worden de aan de Artiest verschuldigde
vergoedingen teruggebracht overeenkomstig de verhouding tussen het aantal
geluidsopnamen vervaardigd ingevolge het artiestencontract en het totale
aantal geluidsopnamen op die geluidsdrager.
2. Voor geluidsdragers die geluidsopnamen bevatten waaraan ook andere niet
uitsluitend begeleidende (groepen van) artiesten hebben meegewerkt worden
de aan de Artiest verschuldigde vergoedingen teruggebracht overeenkomstig
de verhouding tussen de Artiest en het totale aantal (groepen van) artiesten
die aan de vervaardiging van de geluidsopnamen op die geluidsdrager hebben
meegewerkt.
f. Royalties overeenkomstig werkelijk berekende prijs
1. Ingeval van verkopen door middel van postorderorganisaties, boeken-
en platenclubs of daarmee vergelijkbare organisaties worden royalties berekend
over de prijs die aan een dergelijke organisatie of club wordt berekend
door de Maatschappij.
2. Ingeval er geluidsdragers verkocht worden tegen of onder de kostprijs
en / of na verwijdering uit de catalogus van de Maatschappij of licentienemer
worden de royalties berekend over de werkelijk berekende prijs.
g. Royalties en het break-even-point
Indien in het artiestencontract voor de door de Artiest aan de Maatschappij
verleende rechten een vergoeding is overeengekomen in de vorm van een royalty
en betaling pas zal plaatsvinden nadat het break-even-point is bereikt,
dient de Maatschappij de Artiest te informeren over de wijze van berekening
van het break-even-point.
h. Afrekenmethoden
1. De afrekening van de royalties geschiedt op basis van 100 (honderd)
procent van de door de Maatschappij verkochte geluidsdragers.
2. Indien geluidsdragers worden verkocht onder retourrecht of in consignatie
worden gegeven is de Maatschappij gerechtigd af te rekenen op basis van
100 (honderd) procent van de geleverde geluidsdragers, verminderd met het
percentage dat maximaal voor retouren met de afnemers is overeengekomen.
3. Uiterlijk één afrekentermijn na het betreffende halfjaar zullen de betreffende
royalties worden herberekend, met dien verstande dat bij de eindafrekening
zal worden afgerekend op basis van 100 (honderd) procent van de geleverde
geluidsdragers verminderd met het percentage feitelijk geretourneerde reprodukties,
tot het maximum percentage dat met de afnemers was overeengekomen.
i. Prijsbasis
1. Als prijsbasis voor de berekening van royalties wordt in aanmerking
genomen de door de Maatschappij gemiddeld gefactureerde prijs of indien
de Maatschappij haar exploitatierechten overeenkomstig artikel 7.c geheel
of gedeeltelijk aan derden heeft overgedragen, de hoogste netto prijs van
de betreffende reproduktie in het betreffende land van verkoop.
2. Voor de berekening van de royalties wordt op de prijsbasis in mindering
gebracht de eventuele omzet-, weelde-, of soortgelijke belastingen, alsmede
technische kortingen waaronder kosten van verpakking en de materiaal- en
verwerkingskosten van de reproduktie. De kostenaftrek voor een in de toekomst
te ontwikkelen, op het moment van de ondertekening van deze overeenkomst
nog niet bestaand type geluidsdrager, zal door partijen later in onderling
overleg worden bepaald.
3. Indien bijzondere geluidsdragers, die afwijken van de gebruikelijke
vorm, of boekjes, insteekkaarten, speciale enkele of meervoudige hoezen
of boxen worden vervaardigd, zullen de kosten daarvan, voor zover deze
door bovengenoemde inhoudingen wegens verpakkingskosten niet worden gecompenseerd,
worden verrekend met hetgeen de maatschappij aan de Artiest verschuldigd
is of zal zijn. Deze buitengewone verpakkingen zullen niet zonder overleg
met de Artiest worden toegepast. Worden dergelijke verpakkingen zonder
overleg met de Artiest toegepast, worden de meerkosten betaald door de
Maatschappij.
j. Wijze van afrekening
1. Telkens binnen 3 (drie) maanden na 30 juni en 31 december van ieder
jaar zal de Maatschappij aan de Artiest een gespecificeerde afrekening
overleggen van hetgeen zij aan de Artiest verschuldigd is en zal de Maatschappij
de royalties aan de Artiest betalen. De Maatschappij zal geen gespecificeerde
afrekening overleggen en geen royalties betalen indien de verkopen van
een bepaalde geluidsdrager in enig land in totaal 25 (vijfentwintig) exemplaren
of minder per configuratie per afrekenperiode bedragen. De royalties worden
berekend over de verkopen van het afgelopen halfjaar inclusief de verkopen
door anderen dan de Maatschappij, indien en voor zover die in het afgelopen
halfjaar aan de Maatschappij werden afgerekend en betaald, na aftrek van
de bedragen die moeten worden betaald aan en / of worden
ingehouden door de autoriteiten van enig land van verkoop, behoudens het
geformuleerde in artikel 7.c.
Indien de afrekening en de betaling van eventuele royalties later dan bovengenoemd
tijdstip plaatsvinden, zal de Maatschappij op schriftelijk verzoek van
de Artiest een voorlopige en naar haar beste weten opgestelde afrekening
overleggen en op basis daarvan zonodig een voorschot op verschuldigde royalties
betalen, dat zal worden verrekend met de royalties die ingevolge de definitieve
afrekening aan de Artiest verschuldigd zullen blijken te zijn.
Betaling van royalties geschiedt in Nederlandse courant, met betrekking
tot verkopen in het buitenland tegen de koers waartegen door het land van
verkoop met de Maatschappij is afgerekend.
2. Indien in enig land van verkoop transferrestricties bestaan en voor
zover de royalties over de aldaar verkochte geluidsdragers niet kunnen
worden overgemaakt, zullen zij op verzoek van de Artiest voor zijn rekening
en risico worden gedeponeerd op een door hem aan te wijzen bankrekening
in het betreffende land, indien en voorzover zulks volgens de lokale wetgeving
of andere regelingen mogelijk is en onder aftrek van de bedragen die moeten
worden betaald aan, of worden ingehouden door de autoriteiten van het betreffende
land.
k. Andere exploitatievormen
Opbrengsten van exploitaievormen, waarvoor geen vergoeding is vastgesteld,
zullen na aftrek van de kosten voor deze exploitatievormen, gelijkelijk
worden verdeeld tussen Maatschappij en Artiest.
l. Controle royalty-afrekeningen
De Artiest heeft het recht om op eigen kosten een aan hem gedane royalty-afrekening
ten kantore van de Maatschappij gedurende vijf jaar na ontvangst van die
afrekening, te doen verifiëren door een NIvRA accountant op normale kantoortijden,
nadat een dergelijk onderzoek met inachtneming van een redelijke termijn
aan de Maatschappij is aangekondigd.
Indien het accountantsonderzoek een discrepantie uitwijst van meer dan
10 (tien) procent in het nadeel van de Artiest tussen hetgeen door de Maatschappij
in bedoelde afrekening werkelijk is verschuldigd en hetgeen is uitbetaald,
komen de kosten van eerderbedoeld accountantsonderzoek voor rekening van
de Maatschappij.
13. De artiest als sessiemuzikant
Indien de Artiest een andere artiest of artiesten tijdens een opnamesessie
van de Maatschappij begeleidt, zal hij daarvoor de voor sessiemuzikanten
gebruikelijke vergoeding ontvangen.
14. Groepen
Indien het artiestencontract wordt gesloten met een groep van
uitvoerende kunstenaars, dan zullen tevens de navolgende bepalingen van
toepassing zijn:
a. De Groepsleden zullen zowel gezamenlijk als individueel gebonden zijn
aan alle bepalingen van het artiestencontract.
b. De Groep staat er voor in dat zij gerechtigd is de naam, waaronder zij
ten tijde van de totstandkoming van het artiestencontract optreedt, gedurende
de looptijd van het artiestencontract te gebruiken en vrijwaart de Maatschappij
tegen iedere aanspraak van derden terzake daarvan.
c. De Groep zal met alle haar ten dienste staande middelen een mogelijk
gebruik van haar naam door derden verhinderen.
d. De Groep zal haar naam niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van de Maatschappij wijzigen of aan derden overdragen.
e. De Groep zal al het mogelijke doen om de Groep in dezelfde samenstelling
te laten bestaan als ten tijde van de totstandkoming van het artiestencontract.
f. Zodra een lid de Groep verlaat zal de Maatschappij daarvan bij aangetekende
brief onmiddellijk op de hoogte worden gesteld. Hetzelfde geldt bij andere
blijvende of tijdelijke mutaties in de samenstelling van de Groep.
g. Binnen 2 (twee) maanden na de datering van de onder 14.f. bedoelde kennisgeving
is de Maatschappij, niettegenstaande haar recht binnen voornoemde periode
algehele nakoming van het artiestencontract te vorderen, gerechtigd het
artiestencontract met de Groep met onmiddellijke ingang te beëindigen zonder
gehouden te zijn tot enigerlei vorm van schadevergoeding, onverminderd
alle andere aan haar wettelijk toekomende rechten.
h. Een lid dat de Groep verlaat zal geen werkzaamheden gelijk of soortgelijk
aan die van de Groep verrichten onder enige naam of soortgelijke naam als
die waaronder de Groep op enig moment tijdens de looptijd van het artiestencontract
bekendheid geniet c.q. heeft genoten, indien het aannemelijk is dat dergelijke
werkzaamheden de exploitatie van de door de Groep opgenomen werken nadelig
zullen beïnvloeden.
i. Een lid dat de Groep verlaat zal geen rechten meer jegens de Maatschappij
kunnen doen gelden, met uitzondering van het recht op vergoedingen van
de opnames waaraan hij heeft meegewerkt.
j. Indien met schriftelijke toestemming van de Maatschappij een nieuw lid
tot de Groep toetreedt, garanderen de Groep en de resterende leden van
de Groep ieder voor zich reeds nu voor alsdan dat het betreffende nieuwe
lid onverwijld het artiestencontract zal (mede)ondertekenen.
k. Ieder lid van de Groep verleent aan de Maatschappij met uitsluiting
van ieder ander een optie om zowel tijdens de duur van het artiestencontract,
alsook indien hij de Groep verlaat, met hem afzonderlijk opnamen te maken.
Indien de Maatschappij de optie uitoefent tijdens de duur van het artiestencontract,
dan zullen alle bepalingen van het met de Groep gesloten artiestencontract
op deze opnamen van toepassing zijn, met dien verstande echter dat ten
aanzien van de hoogte van het royaltypercentage te goeder trouw tussen
de Maatschappij en het Groepslid zal worden onderhandeld.
Voor zover voornoemde optie betrekking heeft op een lid dat de Groep verlaat,
zal deze optie door de Maatschappij dienen te worden uitgeoefend binnen
2 (twee) maanden ná de onder 14.f. bedoelde kennisgeving. Over de condities
van een dan te sluiten artiestencontract zal te goeder trouw tussen de
Maatschappij en het groepslid worden onderhandeld. Afrekening met en betaling
aan het betreffende lid van de Groep zal geheel afzonderlijk geschieden.
15. Orkestbanden
Per geluidsopname stelt de Maatschappij de Groep éénmalig een
orkestband ter beschikking zonder dat hiervoor enige vergoeding verschuldigd
is. Iedere volgende kopie zal tegen betaling van de kostprijs van de kopie
verkregen kunnen worden.
Het is de Artiest niet toegestaan de orkestbanden te vervreemden, te verveelvoudigen
of aan derden ter beschikking te stellen. De banden blijven te alle tijde
eigendom van de Maatschappij en zijn steeds direct door de Maatschappij
opeisbaar.
16. Beëindiging / verandering carrière
Mocht de Artiest onverhoopt zijn artistieke carrière beëindigen, dan wel
de aard of stijl van zijn uitvoeringen wezenlijk veranderen, dan heeft
de Maatschappij het recht het artiestencontract met onmiddellijke ingang
te beëindigen zonder tot enige schadeloosstelling aan de Artiest gehouden
te zijn, onverminderd alle andere aan de Maatschappij toekomende 0rechten.
17. Opties
a. Indien de Maatschappij binnen de exclusiviteitsperiode van 6 (zes) maanden
als bedoeld in art. 4 daartoe de wens te kennen geeft zal de Artiest met
de Maatschappij een nieuw titelcontract danwel een exclusief contract sluiten
voor de duur van 1 (één) jaar, te verlengen met een periode van 1 (één)
jaar, tenzij het contract door de Maatschappij met inachtneming van een
opzegtermijn van 1 (één) maand schriftelijk word opgezegd, tenzij er van
de Artiest in redelijkheid niet verwacht kan worden dat hij, gezien de
uitblijvende successen van de eerste twee releases, of in geval van een
exclusieve artiestenovereenkomst de eerste twee contractperiodes, de relatie
continueert.
De voorwaarden en condities van de vervolgcontracten zullen in redelijkheid
worden aangepast.
b. Indien de Artiest tijdens de looptijd van het exclusieve contract een
aanbod ontvangt om na afloop van het exclusieve contract een artiestencontract
met een derde af te sluiten, zal hij de Maatschappij terstond schriftelijk
informeren over de essentiële voorwaarden en condities van het betreffende
aanbod. Binnen 1 (één) maand na ontvangst van een dergelijke kennisgeving
is de Maatschappij gerechtigd de essentiële voorwaarden en condities van
het aanbod van de derde over te nemen, na het aanbod desgewenst met alle
haar ten dienste staande middelen te hebben onderzocht. Onder "essentiële
voorwaarden en condities" worden verstaan: het territoir, de looptijd,
de vergoedingen en het aantal per contractjaar te vervaardigen geluidsen
/ of audio-visuele opnamen.
Na het verstrijken van vorenbedoelde termijn van 1 (één) maand of zoveel
eerder als de Maatschappij schriftelijk te kennen heeft gegeven bedoeld
aanbod niet te zullen overnemen, zal de Artiest vrij zijn het aanbod van
de betreffende derde te accepteren, doch uitsluitend op de voorwaarden
en condities zoals deze aan de Maatschappij zijn medegedeeld.
18. Management van de Artiest
De Artiest zal bij de keuze van een (nieuwe) manager rekening
houden met de gerechtvaardigde wensen van de Maatschappij.
19. Overmacht
a. Ingeval van overmacht aan de zijde van één der partijen zal de ene partij
de andere partij per aangetekend schrijven op de hoogte stellen, onder
vermelding van de oorzaak, de aard en de te verwachten duur van de overmacht
en de bepalingen van het artiestencontract die als gevolg daarvan niet
kunnen worden nagekomen. De uitvoering van de betreffende bepalingen wordt
gedurende de overmacht opgeschort. Indien de overmachtstoestand heeft voortgeduurd
tot 6 (zes) maanden na de datering van voorgenoemde kennisgeving zullen
partijen tot overeenstemming trachten te komen over wijziging van de door
overmacht opgeschorte bepaling respectievelijk bepalingen.
Bij gebreke van dergelijke overeenstemming binnen 3 (drie) maanden, kan
elk der partijen deze overeenkomst per aangetekend schrijven aan de andere
partij met inachtneming van een termijn van 3 (drie) maanden beëindigen,
zonder tot enigerlei vorm van schadevergoeding gehouden te zijn.
b. In afwijking van het onder 19.a. bepaalde wordt, indien het overmachtsfeit
het vervaardigen van opnamen onmogelijk maakt, de looptijd van het artiestencontract
verlengd, totdat het overeengekomen aantal opnamen is vervaardigd, evenwel
met ten hoogste 1 (één) jaar.
20. Ongeldigheid bepalingen
Buiten werking treden, om welke reden dan ook, van enige bepaling van het
artiestencontract tast de geldigheid der overige bepalingen niet aan.
21. Toepasselijk recht
Op het artiestencontract en deze daarop toepasselijke Algemene Bepalingen
is Nederlands recht van toepassing.
22. Aanvullingen en wijzigingen
Aanvullingen op en wijzigingen van het artiestencontract gelden uitsluitend
indien schriftelijk overeengekomen en door alle partijen ondertekend.
23. Adreswijziging
Zowel de Maatschappij als de Artiest verplicht zich de ander van iedere
adreswijziging onverwijld schriftelijk op de hoogte te stellen.
Alsdus overeengekomen te Enschede op .............................. en opgesteld in ...... exemplaren.