Belastingadviseur is een vak
Adviseren is een kunst
Veel collega-belastingadviseurs zijn bezig met het nakomen van fiscale verplichtingen voor hun klant, van echt adviseren komt meestal weinig terecht. Van pro actief adviseren al helemaal niet. Nakomen van fiscale verplichtingen is zeker noodzakelijk, maar de rest wordt maar al te vaak vergeten. Is een B.V. een goede optie? Moet er dividend worden uitgekeerd? Is lenen van de B.V. een goede optie? Kun je een optiestructuur met de eigen B.V. opzetten? Is een internationale structuur fiscaal voordelig? En zo niet meer.
Als mens moet een belastingadviseur over een paar gezonde eigenschappen beschikken:
- creatief, want de grens zal niet ophouden bij de eerste oplossing;
- positief, er kan namelijk veel meer dan je denkt;
- analytisch, blijf nadenken en ga niet via "hinkstapsprong" als een Donald Duck-adviseur door de wettekst;
- pro actief, de klant weet niet wanneer hij je nodig heeft, de adviseur moet de klant spontaan verrassen met goede adviezen;
- gezond denkvermogen, stop niet bij de koude getallen en feiten, de klant is meer dan dat;
- gepassioneerd, gedreven mensen komen immers verder;
- oprecht, het pure gevoel zal altijd winnen;
- transparant, helderheid naar de klant en Belastingdienst is cruciaal;
- onbevangen, de wettekst stopt niet bij de letterlijke tekst.
Adviseurs moeten het initiatief nemen en houden en ook eens spontaan bij een klant op bezoek gaan. Je bent adviseur en dienstverlener, gedraag je dan ook zo. Het is niet goed als de klant het gevoel heeft dat de adviseur nooit eens zelf met iets komt, maar altijd maar moet worden gevoerd. Meedenken en aandacht geven is voor klanten van belang, niet doordraaien en over alles adviseren is dan wel belangrijk.
Steeds vaker gebeuren er ongelukken met vliegtuigen, ook fiscaal gebeuren deze ongelukken met schadeclaims tot gevolg. Hoe komt dit?
Eenvoudig, stel u gaat op vakantie en de piloot geeft de volgende melding: "We vliegen boven New York en moeten zo landen. Er is een probleem met de motor, dit komt doordat er geen onderhoud meer wordt gepleegd aan dit vliegtuig, tenzij er problemen zijn. De directie van account-airlines heeft dit besloten."
Ik zou me hierdoor kloten voelen. Zo voelt een klant van een belastingadviseur zich echter ook als er niet gericht en pro actief wordt geadviseerd. Vaak ontbreekt het aan een jaarlijkse check van de inkomensplanning, testament, fiscale positie, fiscale arbeidsvoorwaarden, etc. De adviseur doet zijn werk, reageert tijdig en blust branden waar nodig. Als een klant komt te overlijden, is het jammer dat er geen estate planning is en een holdingstructuur 2 dagen voor verkoop opzetten is meestal niet meer mogelijk.
Ongevraagde adviezen moeten wel betaald worden, hoor ik vele adviseurs denken. Dit klopt, maar als u een goede relatie met uw klant heeft, mag dit geen probleem zijn. Geef het eerste advies zonder kosten en stem daarna de toekomst met de klant af.
Probeer als adviseur meer en beter te luisteren naar uw klant en verplaats uzelf eens in de schoenen van deze klant. Iemand die nog nooit van mening is veranderd, heeft nog nooit iets geleerd.
In Duitsland noemen ze dit Fingerspitzengefühl, en zo is het ook!
Was getekend,
Dennis Jongbloed