print sitemap zoeken disclaimer contact

P E R S B E R I C H T  JONGBLOED DAKAR "13 JANUARI 2024"

Rustdag na de zwaarste Dakar ooit.

Foto's rustdag, de truck wordt weer als nieuw, wat gaaf om te zien

Montere Gert Huzink tijdens rustdag Dakar Rally: “We gaan nu voor de etappezeges”

Voor Gert Huzink was de eerste week van de 46ste Dakar Rally een wedstrijd met twee gezichten. De truckcoureur van het Jongbloed Dakar Team kreeg gedurende die week de bevestiging dat zijn Renault C40 Hybrid-truck snel en betrouwbaar is. Tegelijkertijd was daar de teleurstelling dat een podiumplek in het eindklassement buiten bereik was geraakt. Toch blikte hij positief terug.

“Het is een mooie rally. Die begon in stenige gebieden en die zijn voor een truck niet ideaal. Maar de proeven werden steeds mooier”, zei hij. “Vooral op de zanderige pistes is de Dakar echt mooi en zwaar. Er gebeurt van alles. Bijna elke truck is wel gerold. Het is een echt zware Dakar.”

Empty Quarter

Dat laatste maakt de rally juist mooi voor Huzink, zei hij. Hij refereerde daarbij vooral aan de zesde etappe die op donderdag en vrijdag werd verreden. Die voerde door het grote niks van het Empty Quarter in het zuidoosten van Saoedi-Arabië.

“Er is maar één plek waar je zulke landschappen kunt vinden en dat is hier. We mogen ons gelukkig prijzen dat we daar mogen rijden. Een route door het Empty Quarter is echt bijzonder. Dan moet je niet klagen dat het te zwaar of niet haalbaar is. Het was een fantastische mooie proef. Ik vermaak me goed in Saoedi-Arabië.”

Vrede mee

Dat het sportief dan niet helemaal uitpakt zoals van tevoren gehoopt, daar kon Huzink vrede mee hebben. “Je weet dat je een snelle truck hebt. Dan moet je ook de bijbehorende ambities durven maken. De top drie was een reëel doel. Maar je weet ook dat het Dakar is en dat het snel kan veranderen. Dan moet je knop omzetten en andere doelen formuleren.”

Het Empty Quarter bleek deze Dakar een enorme hindernis voor zijn team. Een goed klassement raakte daar definitief uit zicht. “Dan maar ‘survivalen’, zorgen dat je door de proeven komt en dat je in het bivak terechtkomt. Zodat je de boel kunt repareren en verder kunt. Ons doel is nu voor dagoverwinningen gaan. Want door het missen van een aantal waypoints liggen we te ver achter op de kop.”

Afzien

Hij wist dat hij en zijn team niets te verwijten viel. “Als het om domme fouten gaat, zeg ik: waar zijn we mee bezig? Maar dit is te wijten aan de zwaarte van de Dakar. Ik hou van het afzien is, dat je blij bent dat je bij de finish bent. Zo moet Dakar zijn. Dat wij dan tegenslagen hebben, hoort bij Dakar. Ik kan heel goed de knop omzetten.”

Een positieve conclusie is sowieso dat de Renault-truck zich door de bank genomen uitstekend houdt. “We weten dat we een snelle truck hebben en dat we kunnen meedoen om de etappezeges. Nu zorgen dat de truck goed blijft. Want dat-ie goed is, hebben we over verschillende dagen wel gezien. Ik weet zeker dat we heel veel plezier kunnen hebben in de tweede week.”

Zelfvertrouwen

Die begint zondag met de zevende etappe, 873 kilometer van Riyad naar Al Duwadimi. Daarvan kunnen Huzink en de zijnen rekenen op een special van liefst 483 kilometer. De ondernemer uit Manderveen blikte er met zelfvertrouwen op vooruit.

“Ik heb de rustdag niet harder nodig dan anders. Ik heb het hele jaar hard getraind zodat ik heel fit bent. Onze monteurs hebben de rustdag wel echt hard nodig. De truck heeft geleden met die koprolletjes. Technisch is-ie goed, maar optisch moet-ie bijgespijkerd worden. Voor hen is het dus een extreme werkdag.”

En zondag? “De kans op een etappezege is er. We hebben tijdens de eerste week met regelmaat voorin gereden. Het is altijd afwachten hoe iedereen uit zo’n rustdag komt. Maar morgen gaat het rechtervoetje weer naar beneden!”

Verhaal Janus van Kasteren (persbericht Rallymaniacs)

Niet alleen Gert Huzink kijkt terug op zwaarste week ooit. Ook Janus doet zijn verhaal bij Rallymaniacs. Janus van Kasteren na 48h stage: mijn twee zwaarste Dakar dagen ooit!

Het is een ongekende sloperij geworden. De 48h stage heeft een waar slagveld aangericht en menig voertuig is afgeschreven. De verschillen die gemaakt zijn doen denken aan vervlogen gewaande tijden, toen Le Dakar nog verreden werd op het Afrikaanse continent. Geen minutenspel, maar uren. Boss Machinery Team De Rooy ging, kwam, zag, maar overwon niet. Op een kleine drie uur achterstand rolde Janus van Kasteren zijn Iveco Powerstar over de finish, boog het hoofd en deed zijn verhaal:

“Voor mij zijn dit de twee zwaarste Dakar dagen die ik meegemaakt heb. Gisteren vol diesel weg, meteen de zwaarste duinen. Dan moet die truck zo trekken, voordat je dat hele gewicht, meer dan 10 ton, op die hoge duinen hebt... Het is echt een gevecht geweest! Eigenlijk ging die dag wel prima. Ja, je moet een paar keer terug over en duin enzo, maar ja. Twee lekke banden gehad, dus twee keer moeten wisselen en twee keer tien minuten. In het zand zakt ook die krik weg. We stonden voor de overnachting bij bivak B. We dachten dat we te weinig diesel hadden, want er was een dieselpunt waar we konden vullen geskipt. We mochten alleen nog maar bij D tanken. Stress om de banden en stress om de diesel. Toch hebben we het gered met de banden en de diesel, bij bivak D konden we gelukkig tanken. Er zat nog maar een liter of 25 in! Net voor bivak D een stomme fout. Dat was niet nodig geweest, maar daar ging ik op zijn kant. Gewoon heel lullig, ik stond bijna stil en hij ging op zijn kant. Ik heb daar drie uren verloren in het klassement, dus dat is om zeep. Tuurlijk zeggen de mensen "alles kan nog gebeuren in de tweede week", maar drie uren is wel veel. Macik heeft een super job gedaan. Die truck is wat lichter, die heeft het echt wel makkelijker in de duinen. Ik denk dat als je deze twee stages wint, verdien je het om te winnen!”

Op de rustdag zal de Dakar karavaan nog lang napraten over de afgelopen twee dagen. Janus van Kasteren, Marcel Snijders en Darek Rodewald zullen de wonden moeten likken en kijken wat er deze rally nog te halen valt. Met een achterstand van 02:37:53 uur op leider Martin Macik, vallen de winnaars van Dakar 2023 nu met een vierde plaats net buiten het podium. Na de rustdag zijn er nog voldoende kansen om het podium aan te vallen. De titel prolongeren lijkt onmogelijk, maar wie weet wat deze krankzinnig zware Dakar nog meer in petto heeft.

Een terugblik in beeld van de eerste week

Standen tot nu toe van Jongbloed Dakar

  1. Warming up : 7e plek
  2. Stage 1 : 2e plek (achterstand 7:03 minuten)
  3. Stage 2: 8e plek (achterstand 42:29 minuten)
  4. Stage 3: 8e plek (achterstand 49:32 minuten)
  5. Stage 4: 20e plek (achterstand 1 uur en 7 minuten)
  6. Stage 5: 5e plek
  7. Stage 6: 14 plek
  8. Algemeen tot nu : 12e plek op heel veel uren, we gaan over naar de andere klasse met 30 uitvallers

Bron en info

® Persbericht en foto's van Rallymaniacs 

Informatie over Dakar 2024 op Rallymaniacs

Informatie over Dakar op site Redbull

Volg ons op

Internet (jongbloeddakar.com)

Facebook

Youtube

RTL7

Vragen en info voor de pers

Dennis Jongbloed (mail direct) (Telefoon +31629005666)

dakar@jongbloed.tv

Promo video "klein maar dapper"

Foto's Stage 6

Video ochtend ontbijtje 14 januari 2024

Video rustdag 13 januari 2024

Deel deze pagina

Laatste update op 14-01-2024
Artikel gemaakt op 14-01-2024
Dit artikel (of blog of voorbeeldovereenkomst) is met aandacht en zorgvuldigheid geschreven, maar bevat informatie van algemene en informatieve aard. De informatie in dit artikel kan, afhankelijk van de omstandigheden van uw specifieke geval, niet of verminderd van toepassing zijn. De informatie in dit artikel dient derhalve niet als fiscaal/juridisch advies te worden beschouwd. Jongbloed Fiscaal Juristen N.V., haar medewerkers en of haar vestigingen/deelnemingen aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van het gebruik van de informatie uit het artikel.
U bevindt zich hier : Jongbloed Fiscaal Juristen Kantoor In het nieuws Jongbloed Dakar team Persbericht rustdag 13 januari 2024

Jongbloed Fiscaal Juristen - Disclaimer - Zoeken - Sitemap