Tolheffing in Duitsland
Heerlijk Schengen
Als je in Enschede woont ben je automatisch vaak in Duitsland. Het is sneller om via de A31 door Duitsland naar Groningen te rijden. De benzine is meestal € 0,20 goedkoper. Op zondag kun je in Duitsland een heel dikke krant kopen waar je de hele zondag mee onder de pannen bent. Dat combineer je dan met broodjes die je op zondag ook in Duitsland haalt, waar de bakkerijen dan open zijn. Heerlijk dat er geen grenscontroles meer zijn. Uiteraard zien we wel camera’s boven de snelweg en ook staan er vrijwel altijd politiewagens zichtbaar aan de grens.
Tolheffing, Maut
Nu heeft het huidige Duitse kabinet in haar regeerafspraken een tolheffing voor auto’s beneden de 3,5 ton afgesproken. Er is meteen beloofd dat de Duitse weggebruikers hiervoor via de wegenbelasting gecompenseerd zouden worden. Tegen deze plannen ontstond weerstand uit het buitenland. Met name Oostenrijk en Nederland zijn fel tegen. Als grensbewoner sluit ik mij hier graag bij aan.
De Europese Commissie heeft haar weerstand laten varen nadat Duitsland
het plan op een paar punten had aangepast. De tolheffing is nu ook voor
kortere perioden te betalen en zelfs ook van uitstoot afhankelijk.
Oostenrijk heeft daarop toch een procedure voor het Europese Hof tegen
Duitsland en met steun van Nederland aangespannen. Denemarken steunt overigens
Duitsland.
Conclusie advocaat-generaal Nils Wahl
Afgelopen woensdag heeft de Zweedse advocaat-generaal van het Europese Hof (een adviseur van het Hof) advies aan het Europese Hof uitgebracht in het voordeel van Duitsland. De ervaring is dat het Europese Hof dit advies in ca. 80% van de gevallen volgt.
Eén van de argumenten van de advocaat-generaal is dat buitenlanders
eigenlijk nooit slechter af zijn dan Duitsers. Zij kunnen immers een vignet
voor een kortere periode kopen. Duitsers moeten echter altijd een jaarvignet
kopen.
Pijnlijk is natuurlijk dat de Duitsers de kosten in mindering krijgen op
hun belasting. Dat laat hij bewust als argument buiten beschouwing met
de redenering dat buitenlanders geen Duitse belasting betalen en dus niet
vergelijkbaar zijn.
Conclusie voor de grensbewoner
Wie betaalt er dus maximaal? Inderdaad, de grensbewoner die vrijwel elke dag naar Duitsland moet voor werk of plezier. Die moet eigenlijk wel verplicht een jaarvignet kopen. Dat kost ca. € 130 per jaar. Verder moet je ook nog een milieusticker kopen om nog een Duitse stad in te komen.
Wordt vliegen goedkoper?
We hebben straks een vignet nodig voor Duitsland. Rijden we verder door
Oostenrijk, dan ook een vignet voor 10 dagen of zelfs 2 maanden. Via Zwitserland
kost een vignet 40 Franken. Dan naar Kroatië via Slovenië kost wederom
vanaf € 7,50 tot € 220. Italië kent ook tol.
Oostenrijk heeft al aangekondigd dat men ook aan het Duitse model denkt.
Tol voor alle buitenlanders en minder belasting voor Oostenrijkers.
Is dit ook een tip voor onze regering? Wij hebben in 2017 meer dan 5 miljoen Duitsers mogen ontvangen. Die zullen vaak met de auto zijn gekomen …