Elektrisch autorijden in Duitsland
Tesla via de GmbH?
Elektrisch rijden is in Nederland eigenlijk niet meer aantrekkelijk. Voor bestaande elektrische auto’s nog wel, maar de nieuwe regeling (vanaf 2019) maakt het elektrisch rijden een stuk minder gunstig, tenzij uw auto een cataloguswaarde onder de € 50.000 heeft. Hoe werkt dit in Duitsland? Kort en goed kost een Tesla aan bijtelling in Nederland € 455 per maand en in Duitsland € 150 per maand! Wellicht een extra overweging om in Duitsland een onderneming op te zetten.
Advisering ondernemers Duitsland / Nederland
Wij adviseren vele Duitse ondernemers die in Nederland ondernemen maar ook Nederlandse ondernemers die in Duitsland willen starten. Ons team van specialisten helpt u graag bij de eerste stappen en/of doorontwikkeling. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.
Bijtelling elektrisch autorijden in Nederland
In Nederland zijn wij al jaren aan het sleutelen met de bijtelling. Elk jaar kent weer zijn eigen bijtellingspercentages. Wie een paar jaar geleden een Mitsubishi Outlander PHEV als zakenauto reed (één van uw auteurs), had maar een bijtelling van 7%. Dit voordeel geldt echter maar voor 60 maanden. Wie deze auto nu overneemt, krijgt na afloop van de 60 maanden te maken met een bijtelling van 25%! Dit heeft niets meer te maken met het belasten van het privévoordeel van het gebruikmaken van de auto van de zaak. De plug-in hybride is inmiddels net zo duur (22%) als de gewone benzineauto, met dank aan de leaserijders die blijkbaar het laadsnoer niet uit de verpakking hebben gehaald. Jammer, want elektrisch rijden is heerlijk en met een laadpaal thuis en op het werk is een reisafstand van ca. 30 kilometer prima helemaal elektrisch te doen.
Ondertussen heeft ook Tesla een klap van de politiek meegekregen. Als vol elektrische auto is de bijtelling maar 4%. Dit heeft de politiek echter gemaximeerd op € 50.000. Daarboven is het 22%.
Voorbeeld berekening van een hybride en een elektrische auto
- Als je momenteel in Nederland een Outlander PHEV rijdt met een cataloguswaarde van € 35.390, dan is de bijtelling dus 22% is €7.785. Bij een toptarief van 51,95% kost dat € 337 netto per maand.
- Een Tesla model S met een cataloguswaarde van € 88.700 heeft een bijtelling van 4% tot € 50.000 en daarboven 22%. Bij hetzelfde belastingtarief kost dat de werknemer netto € 455. Er zit toch nog een voordeel aan het Tesla rijden.
Elektrisch autorijden in Duitsland
Stel, u begint – eventueel samen met een partner of collegabedrijf – een vestiging in Duitsland. U wordt werknemer van deze GmbH en koopt aldaar een Tesla. Wat zijn dan de fiscale gevolgen?
Het eerste wat je je afvraagt is of je wel met een Duits kenteken in Nederland mag rijden. Dat heeft te maken met het feit dat Duitsland geen BPM kent, maar Nederland wel. Vergunningen voor het rijden met een auto met buitenlands kenteken hebben dan ook met de BPM te maken. De voorwaarden zijn stof voor een apart artikel. Belangrijkste voorwaarde voor een werknemersvergunning is dat de auto hoofdzakelijk – voor het zakelijke gebruik - buiten Nederland wordt gereden.
Maar … de BPM wordt geheven op basis van CO2-uitstoot en de Tesla – en andere vol elektrische auto’s – heeft deze niet. Voor de Tesla hoef je dus feitelijk geen vergunning aan te vragen, dit is echter wel verstandig.
Als je nu (reëel) op de loonlijst staat van de GmbH en je rijdt de Tesla gratis, wat is dan de Duitse bijtelling? Duitsland kent tot op heden een bijtelling van 1% op de “Listenpreis”, zeg maar cataloguswaarde. Maar – omdat elektrische auto’s duurder zijn – krijg je korting op de “Listenpreis”. De maximale korting voor de Tesla was € 7.500. Nu is de Tesla in Duitsland ook goedkoper dan in Nederland (?), de goedkoopste uitvoering die ik kon vinden is € 69.019. Korting eraf van € 7.500 en de “Listenpreis” voor de bijtelling is € 61.519. Daar 1% van per maand is € 615 tegen een Duits toptarief van 42% is € 258. Dat scheelt al behoorlijk in vergelijking met de Nederlandse € 455.
Zijn we dan klaar? Nee. In Duitsland wordt woon-werkverkeer als privé gezien en betaal je daar – per km enkele afstand – 0,03% van de “Listenprijs” over. Maar ... er is ook een aftrekpost in de vorm van een reiskostenforfait. U begrijpt dat dit weer werk is voor de spreadsheetspecialisten.
We zijn nog niet klaar. Het wordt nog leuker. De Duitse regering heeft besloten om met ingang van 2019 de korting als bedrag te vervangen door een 50% korting op de “Listenpreis”. Dus 1% bijtelling per maand over ca. € 35.000 bij een Tesla! Als u als bedrijf al een GmbH heeft of u overweegt in Duitsland te starten, is het dus zeker de moeite waard om dit eens te laten doorrekenen.
Noot fiscaal jurist over Duitse bijtelling
Een salary split, auto van de zaak of salaris voor u en uw partner via een Duitse GmbH (naast uw Nederlandse B.V.) kan fiscaal erg aantrekkelijk zijn. Wij adviseren wekelijks ondernemers die Duitsland willen verkennen. Hierbij werken wij altijd samen met een adviseur in Duitsland. Gelukszoekers moeten hier niet aan beginnen. Een bedrijf in (stel) Amsterdam dat niets doet in Duitsland, maar puur voor de bijtelling een GmbH laat oprichten, vraagt om fiscale discussie met de belastingdiensten van zowel Nederland als Duitsland. De auto moet wel een beloning zijn voor werk dat in Duitsland wordt uitgevoerd. Daarmee komen we weer terug op het vorige artikel over de “salary-split”.
Als u vragen of opmerkingen heeft, kom gerust eens langs voor een vrijblijvend oriënterend gesprek.