30% Regeling voor ontslaguitkering
De 30% regeling – die speelt bij internationale uitzendingen – mag worden toegepast op een ontslaguitkering, als sprake is van loon uit tegenwoordige dienstbetrekking. De regeling kan een substantieel voordeel opleveren !
30% regeling in 2024 en 2025
Per 1 januari 2024 wordt de 30% regeling aangepast (amendement 30% regeling). Voor ingekomen werknemers die voldoen aan de voorwaarden blijft de 30% regeling voor de eerste 20 maanden zoals deze was. Voor de volgende 20 maanden wordt het percentage gesteld op 20% van het loon en voor de daaropvolgende 20 maanden op ten hoogste 10%. Na 60 maanden is de maximale periode met betrekking tot de 30% regeling verstreken. Bij een beschikking voor een kortere periode dan 60 maanden gelden dezelfde percentages en perioden. Er geldt een overgangsregeling (zie standpunt kennisgroep belastingdienst d.d. 17 april 2024) voor werknemers die in het laatste tijdvak van 2023 een vergoeding genoten en beschikking hiervoor hadden. De 30% regeling moet voor toepassing van het overgangsregime wel in 2022 of 2023 zijn toegepast, zie standpunt kennisgroep belastingdienst d.d. 23 april 2023.
De regeling wordt in 2025 wellicht weer teruggedraaid (brief belastingplan 2024), dit zwalkende beleid zal niet helpen bij het behouden van internationaal opererende bedrijven.
Kennisgroep belastingdienst inzake 30% regeling
De kennisgroep van de belastingdienst heeft op diverse vragen over de 30% regeling haar visie opgenomen. Dit betreft de volgende vraagstukken:
- Rechtsvormwijziging en 30% regeling (KG:041:2023:1) Hoe wordt de herziening van de premie Algemeen Werkloosheidsfonds (premie AWf) op grond van artikel 2.3, eerste lid, onderdeel b, Besluit Wfsv, ook wel de 30%-herziening genoemd, vastgesteld als de rechtsvorm van een werkgever in de loop van een kalenderjaar wijzigt?
- Step ip bij einde 30% regeling (KG:003:2022:17) Moet bij het einde van de looptijd van de 30%-regeling de verkrijgingsprijs voor belastingplichtige van de aandelen op basis van artikel 4.25 Wet IB 2001 juncto artikel 16 Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001 (hierna: UBIB 2001) worden gesteld op de waarde in het economisch verkeer?
- 30% regeling en elders belast loon (KG:041:2023:5) Doet de inhoudingsplichtige een juiste aangifte loonheffingen als bij de vaststelling van de 30%-vergoeding geen rekening wordt gehouden met het recht op voorkoming van dubbele belasting en de 30%-vergoeding wordt vastgesteld op € 60.000?
- Overgangsregeling, vergoeding genoten (KG:041:2024:11) : wat wordt verstaan onder vergoeding waarop artikel 31a van toepassing is? In welke periode dienst de vergoeding te zijn genoten?
- Overgangsregeling en onderbreking 30% regeling (KG:041:2024:6) toelichting op begrip onderbreking bij de 30% regeling
- versobering wisseling van inhoudingsplichtige (KG:041:2024:4). Hoe wordt de 30% regeling toegepast bij een nieuwe werkgever/ inhoudingsplichtige? Lees ook KG:041:2024:2
- Jaarlijkse keuze en keuzemoment (KG:041:2024:12): in welk loontijdvak de keuze uit artikel 31a 17e lid nemen? Kan je een keuze herzien?
- kortingsregelingen 30% regeling (KG:041:2024:23) Indien gebruik wordt gemaakt van de uitzondering van de éénmalige, aaneengesloten periode van verblijf van drie maanden, kan in datzelfde kalenderjaar dan daarnaast ook nog gebruik worden gemaakt van de uitzondering van de jaarlijkse periode van verblijf van zes weken?
- Aftopping 30% regeling (KG:041:2024:22) mag de vergoeding op jaarbasis evenredig worden verdeeld over de loontijdvakken? Mag je de 30% regeling optimaliseren via een eindjaarberekening?
30% regeling in 2023
Per 1 januari 2024 wordt de 30% wederom ingeperkt, nu tot de zogenoemde Balkenende-norm. Hiermee wordt verwezen naar de bezoldigingsnorm voor topfunctionarissen in de Wet normering topinkomens (WNT-norm). In 2022 bedraagt deze WNT-norm € 216.000 op jaarbasis. Aftopping binnen de 30%-regeling komt dus aan de orde als de grondslag voor de 30%-regeling hoger is dan € 216.000. Er wordt wel een overgangsregeling voorgesteld op basis waarvan voor ingekomen werknemers bij wie de 30%-regeling over het laatste loontijdvak van 2022 is toegepast, geldt dat de aftopping van de 30%-regeling pas toepassing vindt vanaf 1 januari 2026. Voor deze groep ingekomen werknemers geldt dat bij aanvang van toepassing van de 30%-regeling nog niet definitief vaststond dat het binnen de regeling maximaal in aanmerking te nemen bedrag vanaf 1 januari 2024 zou worden afgetopt.
30% regeling van 2019
De regering wil de 30% regeling inkorten van 8 jaar naar 5 jaar. De wijziging zou in moeten gaan op 1 januari 2019. Een aanvraag nog in 2018 indienen is dus verstandig.
Wijzigingen in 2013
Ook in 2013 zijn een aantal zaken binnen de 30% aangepast of nader toegelicht:
- De werkgever mag in bepaalde buitenlandsituaties een deel van het salaris belastingvrij uitkeren omdat de werknemer extra kosten maakt door zijn verblijf in het buitenland.
- Als een werknemer uit het buitenland in Nederland komt werken, moet
de werknemer iets bijzonders kunnen (specifieke deskundigheid). Er geldt
ook een inkomensnorm waaruit die deskundigheid zou blijken.
Inkomensnorm voor specifieke deskundigheid. De inkomensnorm bedraagt in 2013 € 35.770 (exclusief de onbelaste vergoeding). Voor werknemers die jonger zijn dan 30 jaar (met mastertitel) is de norm lager, namelijk € 27.190 (exclusief de onbelaste vergoeding). - De einddatum voor de 30% regeling staat in de beschikking die de werkgever van de Belastingdienst ontvangt. Stopt de werknemer bij de werkgever, dan stopt ook de 30% regeling, tot 2012 was dit de laatste werkdag. Vanaf 2013 is de maximale einddatum aangepast; de 30% regeling eindigt in ieder geval op de laatste dag van het loontijdvak na het loontijdvak waarin de laatste werkdag valt. Dat klinkt niet helder, een voorbeeld: de laatste werkdag is 10 augustus 2013, de werkgever kent een loontijdvak van 1 maand. De 30% regeling kan worden toegepast tot 31 augustus 2013.
De regeling
Een internationale uitzending brengt extra kosten met zich mee. De Nederlandse fiscale wetgeving kent een aantrekkelijke regeling, hierbij mag 30% van het bruto loon onbelast worden vergoed aan de werknemer. De regeling geldt ook voor bestuurders van een B.V., zelfs voor DGA’s (directeur-grootaandeelhouders). Naast de 30% vergoeding mogen ook de normale onbelaste vergoedingen worden betaald en de schoolgelden voor een internationale school. Loon in natura behoort ook tot de grondslag voor de 30% regeling. Een vergoeding voor dubbele huisvestingslasten mag niet naast de 30% regeling onbelast worden betaald. De berekening van de vergoeding is eenvoudig, 30/70 van de normale beloning.
Ontslag uitkering of gouden handdruk
De vergoeding mag worden toegepast op loon uit een huidige dienstbetrekking. Een ontslagvergoeding (loon uit vroegere dienstbetrekking) zou dus niet als grondslag voor de 30% regeling mogen gelden.
Volgens een Hof-uitspraak (31 mei 2006, nummer 04/04425) geldt de 30% regeling wel voor een ontslaguitkering. De Hoge Raad (LJN: BB3438, Hoge Raad, 43396) heeft deze uitspraak verworpen en aangegeven dat de regeling alleen betrekking heeft op loon uit tegenwoordige arbeid.
Naar onze mening valt daarmee een ontslagvergoeding die ziet op loon uit tegenwoordige dienstbetrekking wel onder de regeling; de vergoeding moet dan in heel nauw verband staan met bepaalde verrichte arbeid en daar een rechtstreekse beloning voor vormen.
In Hof Den Haag 26 juli 2011 nr. 10/00180 (door de Hoge Raad bevestigd op 20 april 2012) is bepaald dat de ontslagvergoeding niet onder de regeling viel, omdat sprake was van inkomsten uit vroegere arbeid; in deze casus was de ontslagvergoeding contractueel vastgelegd en automatisch verschuldigd bij ontslag en niet afhankelijk van de duur en omvang van de verrichte arbeid. Het lijkt dat, indien en voor zover de vergoeding kan worden gekwalificeerd als loon uit tegenwoordige dienstbetrekking, deze wel onder de regeling valt. Het is wachten op jurisprudentie terzake. Is sprake van loon uit vroegere arbeid, dan valt deze, zo staat nu definitief vast, niet onder de regeling.
Bonussen, opties, etc., mogen in de grondslag voor de 30% regeling worden meegenomen.
Wie krijgen de 30% regeling?
De werknemer moet hooggekwalificeerd zijn en in Nederland schaars. Bij
de toetsing wordt ook gekeken naar het salaris. Bij concernuitzending gelden
speciale (veelal gunstige) regelingen. Soms stelt de fiscus dat het salaris
een bepaalde omvang moet hebben of dat minimaal sprake moet zijn van een
HBO-opleiding, deze uitgangspunten zijn als flauwekul te bestempelen. Er
zijn uitspraken voldoende die aangeven dat dit niet als zodanig in de regeling
staat.
De regeling wordt voor 10 jaar toegekend op grond van een beschikking.
Het aanvraagformulier kunt u opvragen bij de Belastingdienst te Heerlen.
Voorbeeld
Een Scandinavische linksbenige voetballer met een niet bijzonder hoog
salaris werd geacht niet over specifieke deskundigheid te beschikken.
Een werknemer die een informatica-opleiding heeft gevolgd, 2,5 jaar ervaring
heeft en werkzaamheden heeft verricht als programmeur, is niet schaars
genoeg.
Voor de periode waarin de 30% regeling van toepassing is, wordt de werknemer geacht tijdelijk in Nederland te verblijven.
Nieuws
De Rechtbank in Breda was in november 2012 van mening dat de 150 kilometergrens in de nieuwe 30% regeling (zie onder) is toegestaan. Deze regel is niet in strijd met het Europese kantoor. De Rechtbank in Haarlem is echter in december 2012 van mening dat deze nieuwe regel niet is toegestaan. Volgens deze Rechtbank is het kilometercriterium dat in 2012 is ingevoerd in strijd met het Europese beginsel van vrij personenverkeer.