30% Regeling voor buitenlandse tandarts
Als u in Nederland komt werken, dan hebt u wellicht recht op de gunstige 30% regeling. Uw werkgever mag u onder deze regeling 30% van uw loon belastingvrij verstrekken. Deze regeling kan ook gelden voor tandartsen. Om voor de regeling in aanmerking te komen moet u een verzoek indienen bij de Belastingdienst. De belangrijkste voorwaarden zijn:
- u hebt een dienstbetrekking in Nederland;
- u hebt specifieke deskundigheid die niet of nauwelijks in Nederland voorhanden is;
- u bent in het bezit van een beschikking van de Belastingdienst;
- u woont in de 24 maanden voor de eerste werkdag in Nederland op meer dan 150 kilometer van de Nederlandse grens (soms uitzonderingen).
Salariseisen kennismigranten
- Kennismigrant jonger dan 30 jaar (exclusief vakantiegeld) € 4.171 (2024 € 3.909)
- Kennismigrant ouder dan 30 jaar (exclusief vakantiegeld) € 5.688 (2024 € 5.331)
- Verlaagd salaris voor kennismigrant die nog studeren of promotie maken € 2.989 (2024: 2.801)
- Minimaal belastbaar jaarloon (exclusief vrijstelling) € 46.660 (2024: € 46.107)
- Minimaal belastbaar jaarloon (exclusief vrijstelling) tot 30 jaar met masterdiploma € 35.468 (2024: € 35.048)
- Bovengrens 30% regeling (WNT norm) € 246.000 (2024 € 233.000)
Wetswijziging expatregeling (30% regeling) in 2025
De expatregeling is de nieuwe term voor de 30% regeling. Deze geldt voor ingekomen en uitgezonden werknemers. Met ingang van 1 januari 2024 is de regeling voor ingekomen werknemers versoberd, namelijk 30% voor eerste 20 maanden, dan 20% voor volgende 20 maanden en 10% voor laatste 20 maanden (totaal dus 60 maanden). Deze wijziging wordt per 2025 weer teruggedraaid. Het maximale percentage wordt in 2027 wel verlaagd van 30% naar 27%, dit geldt voor ingekomen en uitgezonden werknemers. Het percentage van 27% geldt dan gedurende de gehele looptijd. Voor 2025 en 2026 blijft voor alle ingekomen en uitgezonden werknemers het percentage nog gewoon 30%. Verdere wijzigingen zijn:
- Salarisnorm wordt per 2027 verhoogd van € 46.107 naar € 50.43 (voor werknemers jonger dan 30 jaar en masterdiploma van € 35.048 naar € 38.338). Dit wel met jaarlijkse index.
- Partiële buitenlandse belastingplicht: vanaf 2025 vervalt voor aantal werknemers de mogelijkheid om in de aangifte inkomstenbelasting te kiezen voor de toepassing van de partiële buitenlandse belastingplicht. Voor werknemers die al gebruik maken van de regeling in 2023 geldt een overgangsregeling (tot en met eind 2026). Voor werknemers die niet in Nederland wonen (en hier wel werken) kan soms de regeling nog wel gelden.
Voor vragen over de 30% regeling (of expatregeling) kunt u onze collega's om advies vragen, stuur ons hiertoe een e-mail.
Kennisgroep belastingdienst inzake 30% regeling
De kennisgroep van de belastingdienst heeft op diverse vragen over de 30% regeling haar visie opgenomen. Dit betreft de volgende vraagstukken:
- Rechtsvormwijziging en 30% regeling (KG:041:2023:1) Hoe wordt de herziening van de premie Algemeen Werkloosheidsfonds (premie AWf) op grond van artikel 2.3, eerste lid, onderdeel b, Besluit Wfsv, ook wel de 30%-herziening genoemd, vastgesteld als de rechtsvorm van een werkgever in de loop van een kalenderjaar wijzigt?
- Step ip bij einde 30% regeling (KG:003:2022:17) Moet bij het einde van de looptijd van de 30%-regeling de verkrijgingsprijs voor belastingplichtige van de aandelen op basis van artikel 4.25 Wet IB 2001 juncto artikel 16 Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001 (hierna: UBIB 2001) worden gesteld op de waarde in het economisch verkeer?
- 30% regeling en elders belast loon (KG:041:2023:5) Doet de inhoudingsplichtige een juiste aangifte loonheffingen als bij de vaststelling van de 30%-vergoeding geen rekening wordt gehouden met het recht op voorkoming van dubbele belasting en de 30%-vergoeding wordt vastgesteld op € 60.000?
- Overgangsregeling, vergoeding genoten (KG:041:2024:11) : wat wordt verstaan onder vergoeding waarop artikel 31a van toepassing is? In welke periode dienst de vergoeding te zijn genoten?
- Overgangsregeling en onderbreking 30% regeling (KG:041:2024:6) toelichting op begrip onderbreking bij de 30% regeling
- versobering wisseling van inhoudingsplichtige (KG:041:2024:4). Hoe wordt de 30% regeling toegepast bij een nieuwe werkgever/ inhoudingsplichtige? Lees ook KG:041:2024:2
- Jaarlijkse keuze en keuzemoment (KG:041:2024:12): in welk loontijdvak de keuze uit artikel 31a 17e lid nemen? Kan je een keuze herzien?
- kortingsregelingen 30% regeling (KG:041:2024:23) Indien gebruik wordt gemaakt van de uitzondering van de éénmalige, aaneengesloten periode van verblijf van drie maanden, kan in datzelfde kalenderjaar dan daarnaast ook nog gebruik worden gemaakt van de uitzondering van de jaarlijkse periode van verblijf van zes weken?
- Aftopping 30% regeling (KG:041:2024:22) mag de vergoeding op jaarbasis evenredig worden verdeeld over de loontijdvakken? Mag je de 30% regeling optimaliseren via een eindjaarberekening?
30% regeling in 2024 en 2025
Per 1 januari 2024 wordt de 30% regeling aangepast (amendement 30% regeling). Voor ingekomen werknemers die voldoen aan de voorwaarden blijft de 30% regeling voor de eerste 20 maanden zoals deze was. Voor de volgende 20 maanden wordt het percentage gesteld op 20% van het loon en voor de daaropvolgende 20 maanden op ten hoogste 10%. Na 60 maanden is de maximale periode met betrekking tot de 30% regeling verstreken. Bij een beschikking voor een kortere periode dan 60 maanden gelden dezelfde percentages en perioden. Er geldt een overgangsregeling (zie standpunt kennisgroep belastingdienst d.d. 17 april 2024) voor werknemers die in het laatste tijdvak van 2023 een vergoeding genoten en beschikking hiervoor hadden. De 30% regeling moet voor toepassing van het overgangsregime wel in 2022 of 2023 zijn toegepast, zie standpunt kennisgroep belastingdienst d.d. 23 april 2023.
De regeling wordt in 2025 wellicht weer teruggedraaid (brief belastingplan 2024), dit zwalkende beleid zal niet helpen bij het behouden van internationaal opererende bedrijven.
30% regeling in 2023
Per 1 januari 2024 wordt de 30% wederom ingeperkt, nu tot de zogenoemde
Balkenende-norm. Hiermee wordt verwezen naar de bezoldigingsnorm voor topfunctionarissen
in de Wet normering topinkomens (WNT-norm). In 2022 bedraagt deze WNT-norm
€ 216.000 op jaarbasis. Aftopping binnen de 30%-regeling komt dus aan de
orde als de grondslag voor de 30%-regeling hoger is dan € 216.000. Er wordt
wel een overgangsregeling voorgesteld op basis waarvan voor ingekomen werknemers
bij wie de 30%-regeling over het laatste loontijdvak van 2022 is toegepast,
geldt dat de aftopping van de 30%-regeling pas toepassing vindt vanaf 1
januari 2026. Voor deze groep ingekomen werknemers geldt dat bij aanvang
van toepassing van de 30%-regeling nog niet definitief vaststond dat het
binnen de regeling maximaal in aanmerking te nemen bedrag vanaf 1 januari
2024 zou worden afgetopt.
30% regeling van 2019
De regering wil de 30% regeling inkorten van 8 jaar naar 5 jaar. De wijziging zou in moeten gaan op 1 januari 2019. Een aanvraag nog in 2018 indienen is dus verstandig.
De speciale fiscale regeling voor tandartsen
De 30% regeling kan ook van toepassing zijn op in het buitenland aangetrokken tandartsen. Sinds 2012 is de regeling aangescherpt met een minimum inkomentoets en een minimale woonafstand tot de grens. Het Gerechtshof heeft bepaald dat tandartsen in aanmerking komen voor toepassing van de 30% regeling, mits ze voldoen aan het deskundigheidscriterium en de overige voorwaarden van de 30% regeling. In casu kwam de tandarts uit Duitsland, in Nederland is een tekort aan tandartsen (hiermee is een tandarts schaars).
In navolging van het Gerechtshof heeft de Hoge Raad bevestigd dat een Duitse tandarts over de specifieke deskundigheid beschikt die bovendien op de Nederlandse arbeidsmarkt schaars genoeg is, om de 30% regeling toe te passen. Dat een tandarts deskundig is, wordt niet in twijfel getrokken. De Hoge Raad baseert zich voor de schaarste op een rapport van de Stichting Capaciteitsorgaan voor medische en tandheelkundige (uit 2010).
Bron tandarts en 30% regeling
Gerechtshof Den Bosch d.d. 20 september 2013.
Hoge Raad 15 november 2013 (rolnummer 13/01406).
Meer weten van 30% regeling voor tandarts
- Tandarts en salaris
- Tandarts en rechtsvorm
- Tandarts en gebruikelijk loon
- Tandarts en gebruikelijk loon
- Tandarts en fiscus
- Tandarts en gebruikelijk loon
- Tandarts is geen ondernemer
- 30% regeling NOW
- 30% regeling Belastingdienst
- Dubbele huisvestingskosten
- Checklist 30 procent regeling
- Expatregeling buitenlandse werknemer