Eenmanszaak
Inleiding
De meeste ondernemers beginnen als eenmanszaak. De redenen hiervoor zijn:
- goedkope oprichting;
- fiscale faciliteiten;
- eenvoudige start.
Bij een eenmanszaak bent u als oprichter geheel zelfstandig en is de "zaak van u".
Goedkope oprichting
Er zijn geen oprichtingsformaliteiten. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel (handelsregister) is meestal verplicht. Voor vrije beroepen is inschrijving niet verplicht (voorbeeld advocaten, specialisten, artsen, etc.). De eigenaar is aansprakelijk voor alle handelingen van zijn bedrijf. Privé- en bedrijfsvermogen worden gezien als één. Als uw bedrijf failliet gaat, bent u ook privé failliet. Laat u goed adviseren, met name als u in gemeenschap van goederen gehuwd bent, ook de bezittingen van uw vrouw vallen dan onder het risico van uw bedrijf.
Fiscale faciliteiten
Een eenmanszaak is risicovoller, maar fiscaal een feest. U moet meestal (digitaal) aangifte omzetbelasting doen en u moet inkomstenbelasting betalen. Reserveert u in het eerste jaar ongeveer 30% van uw inkomen hiervoor en ga voor de eerste werkdag naar een administratiekantoor of accountant. Vraag daarnaast een zogenaamde VAR-verklaring aan en schrijf u als ondernemer in bij de Belastingdienst. Als de Belastingdienst u ook ziet als ondernemer, heeft u veelal recht op een extra aftrekpost van ongeveer € 6.000, de zogenaamde ondernemersaftrek. Over de eerste 3 jaar krijgt u ook nog een extra aftrek, de startersaftrek. Daarnaast kunt u middels een fiscale oudedagsreserve pensioen opbouwen en investeringsaftrek claimen. U bent geen werknemer en u bent dus niet verzekerd bij ziekte of werkeloosheid. Overweeg het risico van arbeidsongeschiktheid te verzekeren, dit kan bij particuliere verzekeraars maar ook bij het UWV.
Eenvoudige start
Een bezoek aan de Kamer van Koophandel, dan een accountant / belastingadviseur en vervolgens aan de Belastingdienst en u kunt formeel beginnen. De meeste formulieren kunt u vinden via de site van de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst.
Wijziging 2014
Met ingang van 2014 moet u de voorovereenkomst aangetekend aan de Belastingdienst versturen. Registreren bij de Belastingdienst is niet meer mogelijk. Vorenstaande komt door de Wet Elektronische Registratie notariële akten. U moet de voorovereenkomst via een aangetekende brief versturen naar:
- Belastingdienst Heerlen, Postbus 13, 6400 AA Heerlen