Werkgever in het buitenland
Stel, u woont in Nederland en uw werkgever is gevestigd in het buitenland (wel in de EU). Een Nederlands ingezetene die in Nederland met een motorrijtuig met buitenlands kenteken rijdt, moet BPM betalen. Dit betekent dus dat zo'n persoon eigenlijk niet in Nederland mag rijden, dit is flauwekul en past niet binnen de EU-gedachte. U kunt dan ook om een vrijstelling vragen, dit is wel verplicht. De vrijstelling voor degene die een buitenlands bedrijf heeft, is veel beperkter dan de vrijstelling voor degene die bij een buitenlandse werkgever in dienst is. Kijk dus altijd of u kunt worden aangemerkt als werknemer, want dan krijgt u een vrijstelling waar u veel meer aan heeft. De vrijstelling vraagt u aan bij de Douane in uw buurt. U moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen:
- auto of motor moet nodig zijn voor uw werk;
- de auto moet voor 70% of meer zakelijk buiten Nederland worden gebruikt;
- privégebruik in Nederland mag, mits de werkgever dat uitdrukkelijk heeft toegestaan;
- u mag geen beslissende invloed hebben op de aankoop van de auto in Nederland of in het buitenland;
- de auto moet door uw werkgever ter beschikking worden gesteld;
- in de arbeidsovereenkomst moet bovenstaande worden opgenomen.
Recente ontwikkelingen
De wetgeving binnen de EU zorgt ervoor dat de regelgeving omtrent de BPM vaak wordt aangepast.
In juni 2008 heeft de Hoge Raad de regeling voor werknemers verruimd. De werknemer moet de auto voor 70% buiten Nederland gebruiken. De Hoge Raad stelt nu dat dit 70% van de zakelijke kilometers betreft, privé gereden kilometers spelen geen rol. De werknemer mag dus onbeperkt privékilometers in Nederland rijden. De werknemer mag ook kiezen voor de 70% van de volledige kilometers, als dit hem beter uitkomt.