Optiekzaak kopen of verkopen
Regelmatig adviseer ik met een notaris en / of accountant ondernemers die na jaren werken hun onderneming willen verkopen. Hoe begin je zo'n traject? Waar moet je op letten? Welke structuur is het beste? In dit artikel een overzicht van de eerste stappen en aandachtspunten bij de verkoop van uw onderneming.
Oriëntatie en voorbereiding
U moet ruim 3 jaar vóór de verkoop starten met het inventariseren van de verkoop. De redenen hiervoor zijn:
- structuur op orde brengen;
- cijfers langzaam zodanig vormgeven, dat verkoop eenvoudiger wordt (stijgende lijn, kosten reduceren, contracten op orde brengen en allles vastleggen, interne overeenkomsten opstellen, etc.);
- zelf toewerken naar een verkoop;
- incidentele kosten en opbrengsten helder administreren.
U moet de tijd nemen om zowel uzelf als uw bedrijf klaar te maken voor de verkoop. De volgende vragen zou u moeten stellen. Maak hiervan een overzicht op een kladblok en schrijf zaken betreffende de verkoop van uw bedrijf op.
- Wat is de reden voor verkoop?
- Is het verstandig om uw bedrijf te herstructureren voor de verkoop?
- Is het te overwegen om uw bedrijf eerst over te dragen aan uw kinderen (estate planning)?
- Zijn er kopers die interesse voor uw bedrijf hebben en waarom?
- Is de huidige juridische vorm optimaal (eenmanszaak omzetten in B.V. en bijvoorbeeld B.V. in meerdere werkmaatschappijen)?
- Wat is de waarde van uw bedrijf?
- Welke voorwaarden vindt u acceptabel bij de verkoop (garanties, doorwerken, etc.)?
- Wat moet de netto opbrengst zijn en op welke belastingen moet u nog rekenen?
- Wie wordt de centrale persoon bij de verkoop? Meestal is dit de accountant, maar veelal is het inschakelen van een deskundige verstandig.
- Welke garanties wilt u verstrekken?
- Wat vinden uw partner en kinderen ervan dat u stopt resp. uw bedrijf verkoopt?
Maak in overleg met een deskundige een duidelijk profiel van uw bedrijf. In dit korte memo komen de volgende zaken aan de orde:
- uw rol binnen het bedrijf;
- sterke en minder sterke kanten van uw bedrijf;
- strategisch plan enkele jaren geleden, wat is hiervan terecht gekomen en het huidige strategische plan voor de komende jaren;
- winstverwachtingen voor de langere termijn;
- innovaties binnen uw bedrijf;
- belangrijke personen, klanten en producten binnen uw bedrijf.
Hoe maakt u uw bedrijf klaar voor een mogelijke verkoop?
Een kopende partij wil snel en eenvoudig zicht krijgen op uw bedrijfsprocessen. Voor veel bedrijven is het verstandig om enkele jaren voor de verkoop een commercieel plan te maken waardoor uw bedrijf zichtbaarder wordt binnen uw marktsegment. Voor een verkoopproces is een viertal zaken van essentieel belang, deze zijn:
- Management: de onderneming moet niet van u afhankelijk zijn resp. uw taak moet eenvoudig kunnen worden ingevuld. De interne structuur moet een aantal sleutelpersonen kennen en de administratieve processen moeten helder zijn.
- Financiën: de cijfers moeten helder en duidelijk zijn. Bij voorkeur moeten de resultaten de laatste jaren groeien. Vergelijk uw winst, solvabiliteit en rentabiliteit met de collega's in de markt.
- Prijs en waarde: vaak denken klanten dat hun bedrijf meer waard zou kunnen zijn dan dat er door mij wordt berekend. De uiteindelijk prijs wordt door de markt bepaald, dit moet u zich wel realiseren. Een synergiekoper of een koper die een witte vlek heeft in uw regio is vaak bereid meer te betalen. Voor een waardebepaling zijn vaak de beschikbare vrije kasstromen van essentieel belang, immers een koper moet de koopsom binnen een redelijke termijn kunnen aflossen. Soms ligt een waarde van uw bedrijf hoger dan een normale vraagprijs, dit kan voorkomen door een specifieke koper, een innovatief product, goede toekomstverwachtingen, etc. Breng deze helder in kaart en communiceer dit naar een potentiële koper.
- Verkoopmemorandum: laat een ervaren adviseur een verkoopmemorandum opstellen. U moet hiervoor een aantal essentiële zaken aangeven en tevens de regie houden over de uiteindelijke inhoud. Een goed verkoopmemorandum geeft een goede dwarsdoorsnede van uw bedrijf en heeft ook trekjes van een businessplan met een uitgebreide financiële onderbouwing.
Een verkoopmemorandum, hoe ziet dit eruit?
Een goed verkoopmemorandum kent de volgende onderdelen:
- korte introductie van uw bedrijf;
- juridische structuur;
- informatie over het soort bedrijf en de geschiedenis;
- beschrijving activiteiten, activa, producten, diensten, etc.;
- reden van de voorgenomen verkoop;
- informatie over uw markt / concurrenten / producten en uw regio;
- eenvoudige weergave van uw omzet en winst;
- gegevens van uw personeel;
- gegevens van uw adviseurs;
- schets van innovatieve zaken binnen uw bedrijf. Zorg ervoor dat uw internetsite aansluit met het beeld dat u oproept met dit memorandum.
Afspraak verkoop van uw bedrijf
Ik heb zelf een ruime ervaring met de verkoop van verschillende grote en kleinere ondernemingen. Met veel plezier neem ik de tijd om u bij te praten over mijn ervaringen en uw verwachtingen. Ik zorg voor koffie en u voor gebak, u bent van harte welkom. Maak een vrijblijvende afspraak door eens met onze uiterst vriendelijke secretaresses te bellen op 053 - 432 72 00.