Stappenplan werkkostenregeling
De werkkostenregeling is eigenlijk redelijk eenvoudig. Om een begin te maken met de invoer van de werkkostenregeling zou u kunnen overwegen een scan uit te voeren van uw huidige situatie. In het kort werkt het invoeren van de werkkostenregeling als volgt:
- Inventariseer al uw vergoedingen en verstrekkingen binnen uw bedrijf. Veel werk, maar dit moet gebeuren.
- Bepaal of de vergoedingen of verstrekkingen loon zijn (voor loon geldt immers de werkkostenregeling).
- Bekijk of de vergoeding onder de gerichte vrijstellingen valt.
- Bekijk vervolgens of de vergoeding onder de nihilwaardering valt.
- Valt de vergoeding niet onder ad 3 of 4, bepaal dan of u de vergoeding in de vrije ruimte onderbrengt / eindheffingsregeling toepast of de vergoeding als normaal loon aanmerkt.
- Over de bedragen boven de vrije ruimte moet u 80% eindheffing betalen.
Werkkostenregeling 2025
Per 1 januari 2025 wordt het percentage van de eerste schijf van de vrije ruimte in de werkkostenregeling verhoogd van 1,92% naar 2%. Daarnaast wordt per 1 januari 2027 het percentage van de eerste schijf van de vrije ruimte verhoogd van 2% naar 2,16%
Werkkostenregeling 2023 en 2024
In 2023 bedraagt de vrije ruimte voor de werkkostenregeling 3% van de fiscale loonsom tot € 400.000. Over het meerdere van de fiscale loonsom bedraagt de vrije ruimte 1,18%. Sinds 2024 wordt het percentage van de vrije ruimte verlaagd van 3% naar 1,92% over een fiscale loonsom tot € 400.000. Over het meerdere van de fiscale loonsom bedraagt de vrije ruimte 1,18%. De door de werkgever verschuldigde eindheffing bij overschrijding van de vrije ruimte bedraagt 80% (in 2023 en 2024).
Werkkostenregeling 2023
De vrije ruimte bedraagt per werkgever 1,7% van de fiscale loonsom van
alle werknemers gezamenlijk, voor zover die loonsom niet hoger is dan €
400.000 plus 1,18% van het restant van die loonsom. Om het midden- en kleinbedrijf
tegemoet te komen wordt voorgesteld de
vrije ruimte over de eerste € 400.000 (fiscale loonsom) te verhogen met
0,22%-punt (derhalve 1,92%), het mag duidelijk zijn dat dit veel te laag
is, een percentage van 5-8% was eens stuk redelijker geweest. Werkgever
die werknemers willen compenseren voor bijvoorbeeld de inflatie / hogere
energielasten krijgen als bonus nog eens extra loonheffing (aan de overheid).
Het is de vraag of de verruiming tot een echte verbetering leidt. Het ligt immers veel meer voor de hand vergoedingen voor bijvoorbeeld extra energiekosten gericht vrij te stellen (eventueel onder een te formuleren maximum). In het MKB leidt de verruiming van de vrije ruimte niet tot een geweldige mogelijkheid om werknemers langs deze weg te compenseren. Ook het tarief (80%) bij overschrijding van de vrije ruimte is, gelet op de tariefstructuur van de wet, weinig aantrekkelijk.
Werkkostenregeling 2022
Via de werkkostenregeling kunt u als werkgever onbelaste vergoedingen aan uw werknemers verstrekken. U mag zelfs zaken belastingvrij vergoeden waar een werknemer een privé voordeel van kan hebben. Denk hierbij aan gereedschappen, telefoons, bureaus, computers, kerstpakketten en sportabonnementen. In 2020 en 2021 mocht 3% van de eerste € 400.000 aan salariskosten belastingvrij worden gebruikt binnen de onderneming. In 2022 is dit verlaagd naar het oude niveau, namelijk 1,7% van € 400.000. De belangrijkste vrijstellingen die u buiten de WKR kunt gebruiken zijn:
- verhuiskosten vanwege werk
- abonnementen openbaar vervoer
- reiskostenvergoeding € 0,19 cent per kilometer
- thuiswerkvergoeding € 2 per dag
- maaltijden tijdens overwerken
Meer weten van stappenplan werkkostenregeling
- WKR 2013 en 2014
- Werkkostenregeling voorbereiden
- Minder onkostenvergoeding door WKR
- Gebruikelijkheid bij de werkkostenregeling
- Consumpties op werk
- Werkkosten
- WKR en thuiswerken
- Gebruikelijkheid werkkostenregeling
- Vaste onkostenvergoeding en WKR
- Mobiele telefoon en fiscus
- Onkostenvergoeding piloot belastingvrij
- WKR en aanwijzing eindheffingsloon
- Vergoeding buitenlandse dienstreizen
- Laadpaal thuis en belastingen
- Belastingvrije verstrekking aan personeel