Werken met ZZP'er binnen uw bedrijf (wet DBA)
Sinds 2016 is er onduidelijkheid over de VAR bij ZZP'ers. Vanaf 2016 verdwijnt de VAR. Uiteindelijk merken ondernemers dit in 2017. De nieuwe afspraken tussen ondernemers en opdrachtgevers worden op basis van de wet DBA gemaakt via voorbeeldovereenkomsten. Als u binnen uw organisatie / bedrijf met zelfstandigen zonder personeel (ZZP'ers) werkt, dan kunt u deze overeenkomst voorleggen aan de Belastingdienst. U krijgt dan vóór 1 april 2016 bericht van de Belastingdienst. U kunt de overeenkomst per e-mail aan de Belastingdienst sturen (alternatiefvar@belastingdienst.nl). In de overeenkomst moeten de volgende onderdelen worden opgenomen:
- Naam van uw bedrijf (de opdrachtgever);
- Soort bedrijf;
- Uw contactgegevens (en BTW-nummer/ BSN);
- Aantal opdrachtgevers van de ZZP'er;
- Overzicht van de gemaakte afspraken;
- Is er sprake van bemiddeling via een derde?;
- De werkzaamheden van de ZZP'er;
- De werkplek / omstandigheden van de ZZP'er;
- Zijn er algemene voorwaarden van toepassing op de werkzaamheden / opdracht?;
- Speficieke eisen (qua opleiding, certificering, etc.).
Gratis voorbeeldovereenkomst
Het eenvoudigste is het om een voorbeeldovereenkomst te gebruiken. U kunt deze eventueel door uw accountant (nog beter: fiscaal jurist) laten controleren, wij doen dit regelmatig. Wij kunnen u gratis een voorbeeldovereenkomst sturen, stuur hiertoe een e-mail aan d.jongbloed@jongbloed.tv.
Zelf de nieuwe overeenkomst opstellen
De overeenkomsten zijn een soort van invulopdracht. Op grond van de voorbeeldovereenkomsten die zijn goedgekeurd kunt u uiteindelijk een juist contract opstellen. Als de overeenkomst wordt afgekeurd, kunt u een nieuwe overeenkomst toesturen. Binnen de fiscale wereld is langzaam bekend geworden waar de Belastingdienst op gaat letten bij de beoordeling van de overeenkomsten. De belangrijkste vraag is: "Is er sprake van ondernemerschap of is de ondernemer eigenlijk werknemer?" De onderdelen waarnaar wordt gekeken zijn:
- Mag de ondernemer / ZZP'er zelf zijn werktijden en de invulling hiervan bepalen?
- Wordt er doorbetaald bij ziekte of arbeidsongeschiktheid?
- Wordt er betaald als er niet wordt gewerkt (bijvoorbeeld bij vakanties)?
- Is de ondernemer zelf verantwoordelijk voor schade (en is hij hiervoor verzekerd)?
- Mag de ondernemer / ZZP'er de taak / opdracht door een andere ondernemer laten uitvoeren en mag hij dit zelf bepalen?
- Wordt er door de opdrachtgever controle uitgeoefend / leiding gegeven?
Handhaving uitgesteld tot 1 juli 2018
De invoering van de wet DBA heeft tot veel discussie geleid. Daarom heeft de Staatssecretaris de handhaving van de wet al meerdere malen uitgesteld. De huidige stand van zaken is dat in ieder geval tot 1 juli 2018 geen naheffingen en boetes worden opgelegd, ook niet als de Belastingdienst achteraf constateert dat er wel sprake is van een dienstbetrekking. Als men kwaadwillend is maakt de Belastingdienst een uitzondering, dan kunnen wel boetes en naheffingen volgen.