Grondslag BPM
Wij adviseren regelmatig autobedrijven en particulieren over de aankoop van een fiscaal voordelige auto, resp. het beperken van de belastingen (zoals BTW en BPM) op een (geïmporteerde) auto. Bij registratie van een auto in Nederland moet er aangifte worden gedaan voor de BPM. Vroeger keek men dan naar de netto catalogusprijs en de soort brandstof. Nu wordt de grondslag afhankelijk gesteld van de CO2-uitstoot en de prijs die de importeur in rekening brengt.
Netto catalogusprijs
De BPM wordt berekend over de netto catalogusprijs, dit is de catalogusprijs zonder BTW. De catalogusprijs is de verkoopprijs die de fabrikant of importeur van de auto (of bestelauto of motor) in Nederland adviseert, dit op de datum dat het voertuig een kenteken krijgt. Bij een bestelauto of motor is dit anders, dan geldt de datum van eerste ingebruikname. Onderdeel van de netto catalogusprijs zijn tevens de extra opties / accessoires, die door de importeur / fabrikant op de auto zijn gezet / aangebracht.
Procedures BPM
Er wordt veel geprocedeerd over de BPM. Een paar voorbeelden:
- De heer X koopt een auto op een veiling. De auto is 4 jaar oud en de auto wordt gekocht voor een prijs welke veel lager is dan de oorspronkelijke nieuwprijs. In de auto is nog niet gereden. Er wordt BPM berekend over de oorspronkelijke netto catalogusprijs. De heer X is het hier niet mee eens en stapt naar het Gerechtshof in Leeuwarden. De rechter is het met de Belastingdienst eens: voor nieuwe auto's geldt de netto catalogusprijs als grondslag, tenzij het een gebruikte auto is.
- X B.V. is importeur van auto's. In 2004 worden ongeveer 2.000 auto's verkocht, hierbij wordt gratis een televisie weggegeven. De importeur is van mening dat de catalogusprijs voor de BPM lager moet zijn. De Rechtbank is van mening dat de actiemodellen gelijk zijn aan de niet-actiemodellen, derhalve gewoon BPM betalen over de catalogusprijs en geen korting. De importeur gaat naar het Gerechtshof te Amsterdam d.d. 16 mei 2013, deze rechter kijkt er nog eens goed naar. Tijdens de actie was het mogelijk om één en dezelfde auto aan te schaffen met of zonder TV, zodat geen sprake was van een verschil in uitvoering. De actieprijs gold ook niet voor iedereen. Beroep is ongegrond.
- Evenmin was voldaan aan de voorwaarde dat de "campagneprijs" voor iedereen gold, nu de actieprijs uitdrukkelijk was voorbehouden aan kopers die kozen voor de aanschaf van een TV. Het beroep van X B.V. is ongegrond.
Vragen
Heeft u vragen over de BPM, vraag dan één van onze specialisten.