BPM bij invoer schade-auto
Als u een personenauto invoert, moet de BPM worden bepaald. Een auto met schade heeft een lagere waarde dan een auto zonder schade. Hoe moet de BPM worden berekend? Als de auto forse schade heeft (en de weg niet op kan), dan moet de BPM worden berekend over de waarde na schadeherstel. Een bijzonder arrest van de Hoge Raad en anders dan de uitspraak van het Gerechtshof.
BPM op schade-auto
Henk koopt een tweedehands auto in Duitsland in 2015. De auto moet via een auto-ambulance worden vervoerd, dit i.v.m. een forse schade waardoor de auto niet de weg op kan. De auto wordt op verzoek van Henk getaxeerd (met schade). De auto wordt aangemeld bij de RDW, de BPM kan dan niet worden bepaald. Vervolgens krijgt de auto - door de schade - de zogenaamde WOK-status (wachten op keuren). De auto wordt hersteld en daarna volgt de keuring in Nederland. Henk past een vermindering op de BPM toe van 77% (op grond van taxatie en schade). De Belastingdienst is het niet met Henk eens en past een vermindering toe van 35%. Henk stapt naar de rechter en krijgt bij het Gerechtshof gelijk. De Belastingdienst stapt naar de Hoge Raad, deze oordeelt in het voordeel van de Belastingdienst.
De Hoge Raad stelt (in maart 2021) dat bepalend voor de BPM is het moment van gebruik van de weg in Nederland waarbij de auto aan de wettelijke eisen moet voldoen. Vanwege de ouderdom mogen gebruikte auto's lager gewaardeerd worden (afschrijving). Deze waarde kan pas worden bepaald als de auto is hersteld. Dit is niet disproportioneel en niet in strijd met EU-regels, aldus de Hoge Raad. Wellicht had Henk direct aangifte voor de BPM moeten doen, vraag is of dit dan anders had uitgepakt.
Noot fiscaal jurist over BPM
Al jaren wordt er geprocedeerd over de BPM. Bij de invoer van een auto moet u meestal BPM betalen, deze kunt u hier berekenen. Maak ook even een contraberekening op de site van de Belastingdienst. Ook via de autotelex kan een berekening worden gemaakt, de berekeningen kunnen forse verschillen laten zien.
Sinds 2013 is voor de BPM de uitstoot van CO2 van belang. Er worden toeslagen en kortingen verleend en voordien een berekening maken is verstandig. Op grond van de leeftijd van de auto wordt vervolgens altijd een korting berekend. Soms is er nog wel eens discussie of een auto nieuw is of niet. De korting kan op verschillende manieren worden berekend, er zijn in Nederland diverse partijen die u hiermee kunnen helpen.
Bron auto met schade en BPM
Hoge Raad d.d. 26 maart 2021 ECLI:NL:HR:2021:415