Platencontract
1. Naam/namen artiest(en):
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . .
Als artiesten werkzaam onder de naam : . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .
Ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door : . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . .
Adres : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Postcode en woonplaats : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . .
hierna te noemen artiest
en
2. Naam platenmaatschappij : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . .
Adres : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Postcode en woonplaats : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . .
Ten deze vertegenwoordigd door : . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . .
hierna te noemen maatschappij
Verklaren partijen te zijn overeengekomen als volgt:
Artikel 1 - Algemene bepalingen
De "Algemene Bepalingen toepasselijk op artiestenkontrakten" van de maatschappij,
zoals aangehecht aan deze overeenkomst
(hierna te noemen: Algemene Bepalingen) maken deel uit van de overeenkomst
voorzover daarvan in de volgende artikelen niet
uitdrukkelijk wordt afgeweken. De Artiest verklaart van de inhoud daarvan
te hebben kennisgenomen.
Artikel 2 - Geluidsopnamen
De Artiest verbindt zich om ten behoeve van de Maatschappij medewerking
te verlenen aan de vervaardiging van de geluidsopnamen
van de hierna te noemen werken:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Artikel 3 - Vergoedingen
Als vergoedingen voor de Artiest zal de Maatschappij verschuldigd worden:
1. Een royalty, als bedoeld in artikel 12 van de Algemene Bepalingen van
. . . . . . . procent p.p.d.
2. - Vergoeding, berekening en betaling vindt plaats overeenkomstig de
Algemene Bepalingen.
- Hoeveelheid geluidsdragers voor promotie, recensie, publiciteitsdoeleinden:
. . . . . . . . .
3. De door de Maatschappij ingevolge deze overeenkomst verschuldigde bedragen
zullen door de Maatschappij worden
voldaan door storting op de volgende bank- of girorekening:
naam bank/giro :
rekeningnummer :
ten name van :
plaats :
4. fiscaal nummer :
BTW nummer :
Artikel 4 - Optie van de Maatschappij
De Artiest verleent de Maatschappij de eerste optie om met de Artiest nieuwe
geluidsopnamen te vervaardigen tegen in redelijkheid
aan te passen voorwaarden.
Aldus in tweevoud overeengekomen te . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . .
Datum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
De Maatschappij De Artiest
Algemene bepalingen toepasselijk op artiestencontracten.
1. Definities
Artiest:
de individuele uitvoerende kunstenaar en, als het artiestencontract wordt
gesloten met een groep van uitvoerende kunstenaars, de
Groep;
Artiestencontract:
elke overeenkomst tussen de Maatschappij en de Artiest terzake van het
overdragen van rechten betreffende het uitvoeren van werken
door de Artiest ten behoeve van de vervaardiging van geluidsopnamen en/of
audio-visuele opnamen door de Maatschappij;
Titelcontract:
een artiestencontract aangegaan terzake van het overdragen van rechten
betreffende het uitvoeren van in het contract genoemde
werken (titels) door de Artiest, ten behoeve van de vervaardiging van geluidsopnamen
en/of audio-visuele opnamen door de
Maatschappij, welke werken (titels) binnen 3 (drie) maanden na de opname
datum worden uitgebracht tenzij er zwaarwegende
argumenten zijn om deze termijn in redelijkheid te verlengen;
Exclusief contract:
een artiestencontract aangegaan voor een bepaalde duur;
Opname:
a. elke vastlegging van geluid, gemaakt met het doel tot of geschikt voor
het maken van reprodukties daarvan (geluidsopname),
alsmede -tenzij anders aangegevenb.
elke vastlegging van beeld of beeld en geluid, gemaakt met het doel tot
of geschikt voor het maken van reprodukties daarvan, die
in staat zijn gelijktijdig beeld en geluid weer te geven (audio-visuele
opnamen);
Reproduktie:
een voor de verkoop aan het publiek bestemde verveelvoudiging van welke
aard dan ook van één of meer geluidsopnamen
(geluidsreproduktie) of audio-visuele opnamen (audio-visuele reproduktie),
of gedeelten van dergelijke opnamen;
Opgenomen titel:
één geluids- en/of audio-visuele opname;
Contractjaar:
een periode van één jaar beginnende op de datum van het in werking treden
van het exclusieve contract en eindigend één jaar daarna,
en elke daaropvolgende periode van één jaar, gedurende welke het exclusieve
contract van kracht zal zijn.
Gemiddeld gefactureerde prijs: de uitkomst van de berekening, waarbij het
totaal van het gedurende het halfjaar, waarover wordt
afgerekend, gefactureerde bedrag voor een bepaalde geluidsdrager wordt
gedeeld door het totale gedurende dat halfjaar verkochte
aantal van die geluidsdrager;
2. Overdracht van rechten door de artiest en de daarmee samenhangende exploitatievormen.
a. De Artiest draagt met uitsluiting van ieder ander aan de maatschappij
het recht over om van de door de Artiest uit te voeren
werken geluidsopnamen te maken, van deze geluidsopnamen geluidsdragers
te (doen) maken, op de markt te (doen)
brengen en deze geluidsdragers te (doen) exploiteren;
b. Bij het begrip 'exploiteren' wordt in dit verband primair gedoeld op
de verkoop van geluidsdragers die de geluidsopnamen
reproduceren. De in a bedoelde overdracht van rechten houdt eveneens in,
het synchronisatierecht (d.w.z. het recht om de
geluidsopnamen te combineren met beeldopnamen) en het recht om de geluidsopnamen
te exploiteren bij wijze van
achtergrondmuziek of anderszins, evenwel onder de gehoudenheid om voor
zulk gebruik een vergoeding overeen te komen
en de morele rechten van de artiest te eerbiedigen;
c. Het recht om audio-visuele opnamen te maken van de uitvoeringen, het
merchandisingrecht en het muziekuitgaverecht (voor
zover van toepassing, dus indien de artiest tevens auteursrecht bezit op
de voor deze opnamen uitgevoerde werken), worden
slechts dan geacht te zijn overgedragen als zulks is aangegeven in (een)
afzonderlijke overeenkomst(en), die dan aan de
onderhavige overeenkomst word gehecht;
d. Het recht om de geluidsopnamen te exploiteren in andere dan de sub a,
b en c genoemde vormen, zal pas dan zijn
overgedragen als daarvoor een afzonderlijke overeenkomst wordt gesloten;
e. Van de sub a bedoelde overdracht maken geen deel uit de rechten ontleend
aan artikel 7 en artikel 10 sub a WNR en
evenmin het leenrecht;
f. De Artiest verleent bij deze aan de Maatschappij het recht om in geval
van inbreuk door derden op enig recht om in geval van
inbreuk door derden op enig recht haar bij het artiestencontract verleend,
in overleg, zo nodig mede namens hem in rechte op
te treden.
3. De uitvoeringen door de artiest
a. Alle met de Artiest ingevolge het artiestencontract vervaardigde geluidsopnamen
zijn het uitsluitend eigendom van de
Maatschappij, inclusief eventuele proefopnamen, onvoltooide of afgekeurde
opnamen, voorzover de Maatschappij de
opnamekosten heeft betaald en niet heeft verhaald, of zal verhalen, via
de royaltievergoedingen van de artiest;
b. De maatschappij verplicht zich om zonder toestemmingen van de artiest
geen gedeeltes van deze opnamen zoals bedoeld
sub a te gebruiken voor exploitatie;
c. De artiest heeft het recht om na beëindiging van de platenovereenkomst
onvoltooide of afgekeurde opnamen tegen kostprijs
te kopen, waarbij rekening zal worden gehouden met de gevallen waarin de
artiest al een bijdrage heeft geleverd in de kosten
van de totstandkoming van deze opnamen. De Artiest dient de Maatschappij,
nadat hij de onvoltooide of afgekeurde opnamen
heeft overgenomen, te vrijwaren tegen mogelijke toekomstige claimen van
derden;
d. De maatschappij bepaalt na overleg volgens welke techniek de opnamen
met de Artiest worden vervaardigd;
e. De Artiest zal, in overleg, de door de Maatschappij op te nemen werken
op door de Maatschappij te bepalen plaatsen en
tijden goed voorbereiden en naar beste kunnen uitvoeren. De op te nemen
werken en de producer zullen door de Artiest en
de Maatschappij in onderling overleg worden gekozen. Indien over de op
te nemen titels en/of Producer uiteindelijk geen
overeenstemming wordt bereikt zal de keuze van de Maatschappij bindend
zijn;
f. De Artiest zal elk op te nemen werk herhalen totdat naar het oordeel
van de Maatschappij een in alle opzichten verantwoorde
opname is verkregen;
g. De Artiest zal ernaar streven de uit te voeren werken in zijn repertoire
op te nemen;
h. Indien een vastgestelde opname buiten de schuld van de Maatschappij
en/of de Artiest niet, of slechts gedurende een kortere
tijdsduur dan was vastgesteld, kan plaatsvinden, zijn de Maatschappij en
de Artiest niet aansprakelijk jegens elkaar voor de
door hen mogelijk geleden en nog te lijden schade. Is één en ander aan
de schuld van de Artiest te wijten, dan is de Artiest
daarvoor jegens de Maatschappij aansprakelijk en is de Maatschappij gerechtigd
de terzake geleden schade zonder meer te
verrekenen met aan de Artiest uit enigerlei hoofde verschuldigde betalingen,
hetgeen onverlet laat alle andere aan de
Maatschappij wettelijk toekomende rechten, alsmede de wettelijke verplichtingen
van de Maatschappij. Is één en ander aan
de schuld van de Maatschappij te wijten, dan is de Maatschappij daarvoor
jegens de Artiest aansprakelijk.
4. Exclusiviteit van de Artiest
a. Gedurende de looptijd van het exclusieve contract, respectievelijk in
geval van een titelcontract, gedurende een periode te
rekenen vanaf de datum waarop het titelcontract is gesloten tot 6 (zes)
maanden na de datum waarop de geluidsopnamen zijn
uitgebracht, zal de Artiest - onder welke naam dan ook en al dan niet tezamen
met anderen - zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van de Maatschappij:
1. niet optreden ten behoeve van de vervaardiging van de geluidsopnamen
voor derden, noch toelaten dat van zijn
uitvoeringen door derden geluidsopnamen worden vervaardigd of dat zulke
zonder schriftelijke toestemming van de
Maatschappij vervaardigde geluidsopnamen op welke wijze en in welke vorm
dan ook door derden worden geëxploiteerd;
2. niet optreden ten behoeve van de vervaardiging door derden van audio-visuele
opnamen van zijn uitvoeringen van
werken die door de Maatschappij zijn uitgekozen voor de vervaardiging van
geluidsopnamen ingevolge het
artiestencontract, noch toelaten dat van dergelijke uitvoeringen audio-visuele
opnamen door derden worden vervaardigd
of dat zulke zonder schriftelijke toestemming van de Maatschappij vervaardigde
audio-visuele opnamen of bij dergelijke
opnamen behorende geluidsopnamen op welke wijze en in welke vorm dan ook
door derden worden geëxploiteerd;
3. De in dit artikel bedoelde toestemming kan slechts aan de Artiest geweigerd
worden wanneer het te voorzien is dat een
dergelijk optreden de exploitatie van de door Artiest opgenomen werken
nadelig zal beïnvloeden. De Artiest zal zich in
zijn algemeenheid onthouden van optreden dat de exploitatie van de door
de Artiest opgenomen werken nadelig zal
beïnvloeden;
b. Ingeval de Artiest het voornemen heeft mee te werken aan radio- en televisiecommercials
en/of andere commerciële radio- en
televisieprojecten, zal steeds voorafgaand overleg met de Maatschappij
plaatsvinden.
5. Titel-exclusiviteit
a. Gedurende 5 (vijf) jaar, nadat door de Maatschappij van de uitvoering
door de Artiest van een bepaald werk een opname is
vervaardigd, zal de Artiest zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van de Maatschappij dat werk of bewerkingen
daarvan niet uitvoeren ten behoeve van de vervaardiging van opnamen door
derden, noch toelaten dat van zijn uitvoeringen
van dat werk door derden opnamen worden vervaardigd of dat zulke, zonder
schriftelijke toestemming van de Maatschappij
vervaardigde opnamen op welke wijze en in welke vorm dan ook door derden
worden geëxploiteerd;
b. Het onder a bepaalde zal niet gelden ten aanzien van de uitvoeringen
door de Artiest ten behoeve van de vervaardiging van
radio-, televisie-, of filmopnamen. De Artiest zal het nodige verrichten
om te bewerkstelligen dat de Maatschappij het
exclusieve recht zal verkrijgen van desbetreffende radio-, televisie- of
filmopnamen;
c. De in dit artikel bedoelde toestemming kan slechts aan de Artiest geweigerd
worden wanneer het te voorzien is dat een
dergelijk optreden de exploitatie van de door Artiest opgenomen werken
nadelig zal beïnvloeden.
6. Garantie en vrijwaring van de Artiest
a. De Artiest garandeert dat hij door generlei verplichtingen gehinderd
is het artiestencontract met de Maatschappij te sluiten en
na te komen;
b. De Artiest garandeert dat, met uitzondering van de werken die hij de
Maatschappij bij ondertekening van het artiestencontract
heeft opgegeven, geen van de door hem ingevolge het artiestencontract uit
te voeren werken door hem eerder is uitgevoerd
ten behoeve van het vervaardigen van opnamen door derden;
c. De Artiest verbindt zich uitdrukkelijk zich te houden aan alle voorschriften
en aanwijzingen hem gegeven met betrekking tot
het gebruik van opnamestudio's waarin de Artiest zal optreden en de aldaar
aanwezige materialen.
7. Exploitatierechten van de Maatschappij
a. De Maatschappij garandeert dat de gedurende het contractjaar opgenomen
werken ook binnen het contractjaar worden
uitgebracht. Mocht de overeenkomst betrekking hebben op meerdere contractjaren,
dan garandeert de Maatschappij dat de
overeengekomen, op te nemen werken per contractjaar, ook binnen dat contractjaar
worden uitgebracht, tenzij er
zwaarwegende zakelijke argumenten zijn om hier van af te wijken.
Bij meerjarige contracten stelt de Maatschappij in overleg met de Artiest
een releaseschema op;
b. De Maatschappij zal naar eigen goeddunken kunnen ophouden met de exploitatie
van de opnamen. De Maatschappij zal dit
melden aan de Artiest en zal de Artiest dan in de gelegenheid stellen de
exploitatierechten tegen een nader overeen te komen
prijs over te nemen;
c. De Maatschappij zal zonder toestemming van de Artiest niet gerechtigd
zijn haar rechten en verplichtingen uit het
artiestencontract geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen of onder
haar rechten aan derden licenties te verlenen,
welke toestemming de Artiest niet dan in redelijkheid zal mogen onthouden.
In geval van licentieverlening blijft de Maatschappij jegens de Artiest
aansprakelijk voor de nakoming van haar uit het
artiestencontract voortvloeiende verplichtingen.
8. Gebruik van naam, afbeeldingen, e.d.
a. De Maatschappij heeft het recht met uitsluiting van ieder ander de naam,
de eventuele artiestennaam, alsmede de
kunstzinnige wijze waarop deze naam of artiestennaam wordt afgebeeld en
door de Artiest wordt gevoerd, de afbeeldingen en
biografische bijzonderheden van de Artiest te gebruiken op hoezen, boxen,
inlaycards of andere verpakkingsmaterialen,
welke reprodukties bevatten die ingevolge het artiestencontract worden
geëxploiteerd, en op de materialen bestemd voor
promotie- en publiciteitsdoeleinden verband houdende met de exploitatie
van dergelijke reprodukties;
b. De Artiest verklaart gerechtigd te zijn eerderbedoelde artiestennaam
te gebruiken en, voorzover afbeeldingen door hem aan
de Maatschappij worden verstrekt, gerechtigd te zijn daarover te beschikken
en vrijwaart de Maatschappij tegen alle
aanspraken van derden te dier zake;
c. Na afloop van het artiestencontract is de Maatschappij gerechtigd vorenomschreven
gebruik op niet-exclusieve basis voort te
zetten in verband met de exploitatie van de opnamen.
9. Promotie
a. Artiest verplicht zich tot het verlenen van alle medewerking aan de
door Maatschappij, in verband met de exploitatie van de
met Artiest tot stand gekomen opnamen te nemen stappen op het gebied van
promotie en publiciteit, onder andere inzake de
beschikbaarheid van de Artiest voor optredens t.b.v. film, radio en televisie;
b. Artiest heeft het recht de hier bedoelde medewerking te weigeren indien
van hem in redelijkheid niet kan worden gevergd dat
hij meewerkt aan door de Maatschappij ondernomen stappen, op grond van
aard, strekking of omvang daarvan. In het
bijzonder kan van Artiest niet worden verlangd dat hij handelt in strijd
met bij hem bestaande ernstige bezwaren van
maatschappelijke of levensbeschouwelijke aard.
De Artiest heeft eveneens het recht bedoelde medewerking te weigeren als
deze medewerking voor hem een onevenredig
groot financieel nadeel betekend;
c. De werkelijke kosten, die Artiest bij gelegenheid van de hier bedoelde
activiteiten genoodzaakt is te maken, komen voor
rekening van platenmaatschappij, tenzij anders overeengekomen;
d. Voor wat betreft het optreden voor radio, TV of film, verplicht de maatschappij
zich hiervoor bij de omroepmaatschappij of
filmproducent vergoedingen te bedingen die in een collectieve regeling
tussen de omroep c.q. filmproducenten en de
vakorganisaties zijn vastgesteld. Bij ontbreken van een dergelijke vergoeding
van de zijde van de omroepmaatschappij of
filmproducent kan de artiest het optreden weigeren tenzij de platenmaatschappij
en de artiest overeenstemming hebben
bereikt over het antwoord op de vraag, welke vergoeding hen dan redelijk
voorkomt, opdat voorzover dat mogelijk is,
vermeden wordt dat daardoor het bedoelde optreden zelf gevaar loopt.
10. Vertegenwoordiging
a. Indien de Artiest zich bij het sluiten van het artiestencontract laat
vertegenwoordigen, staat deze vertegenwoordiger ervoor in
dat de door hem vertegenwoordigde Artiest op de hoogte is van de bepalingen
van deze overeenkomst en deze zal nakomen;
b. De vertegenwoordiger vrijwaart de maatschappij tegen alle aanspraken
van de Artiest en verplicht zich om de Artiest het
artiestencontract mede te laten ondertekenen.
11. Vergoedingen ter zake van geluidsopnamen
Indien in het artiestencontract voor de door de Artiest aan de Maatschappij
verleende rechten een vergoeding is
overeengekomen in de vorm van een bedrag ineens ter finale kwijting van
de Maatschappij, b.v. per opgenomen titel, zal
betaling door de Maatschappij geschieden binnen 30 (dertig) dagen na het
gereedkomen van de betreffende
geluidsopnamen, zonodig onder aftrek van de wettelijke verplichte inhoudingen.
12. Vergoedingen in verband met verkoop van geluidsdragers
Indien in het artiestencontract voor de verkoop van verkochte exemplaren
een vergoeding is overeengekomen in de vorm van
een royalty, zal een en ander worden berekend conform het hierna bepaalde;
a. Volledige royalties
Voor de verkoop van geluidsdragers binnen Nederland en geëxporteerd vanuit
Nederland bedraagt de royalty een in het
artiestencontract te noemen percentage;
b. Reductie royalties
Voor de verkoop van geluidsdragers in het buitenland, waarvoor door de
Maatschappij een licentie is verstrekt kan een
reductie van het royaltiepercentage gerechtvaardigd zijn; de Maatschappij
dient deze reductie van de specifieke situatie af te
laten hangen en zal de Artiest hierover informeren;
c. Halvering royalties
Voor de verkoop van de hieronder genoemde geluidsdragers bedraagt de royaltie
de helft van het in het artiestencontract
genoemde percentage;
1. Geluidsdragers, verkocht tezamen of in samenhang met andere artikelen
of in speciale opdracht van derden vervaardigd
voor verspreiding via niet-traditionele kanalen (met uitzondering van postorderorganisaties,
boeken- en platenclubs of
daarmee vergelijkbare organisaties) en geluidsgeluidsdragers verkocht door
middel van rackjobbing;
2. Geluidsdragers, verkocht tegen prijzen die tenminste 20 (twintig) procent
lager zijn dan de in het land van verkoop
geldende topprijs voor vergelijkbaar repertoire;
Deze bepaling is niet van toepassing op geluidsdragers, die niet eerder
geëxploiteerde, ingevolge het artiestencontract
vervaardigde geluidsopnamen bevatten, die tegen een dergelijke prijs worden
verkocht.
Deze bepaling is wel van toepassing op geluidsdragers die slechts gedeeltelijk
niet eerder geëxploiteerde, ingevolge het
artiestencontract vervaardigde geluidsopnamen bevatten;
Voor de wijze van exploitatie bedoeld in lid c 1 en 2 is vooraf overleg
en schriftelijke toestemming van de Artiest nodig.
Deze toestemming zal niet op basis van redelijke gronden onthouden worden;
3. Geluidsdragers, waarvan de verkoop gestimuleerd wordt (of is) door middel
van een speciale reclamecampagne op radio
en/of televisie en/of een daarmee vergelijkbare campagne;
De korting heeft betrekking op de periode die zal ingaan per de eerste
van de maand waarin zo'n campagne zal worden
gestart en zal duren tot 1 (een) maand na de maand waarin de laatste speciale
reclame-uiting heeft plaatsgevonden. De
in dit artikel bedoelde campagnes dienen vooraf in samenspraak tussen partijen
te worden overeengekomen.
d. Geen royalties
1. Geluidsdragers, die kosteloos verspreid worden ten behoeve van recensie-,
promotie-, handels- of
publiciteitsdoeleinden.
De hoeveelheid van de hierbedoelde geluidsdragers staat genoemd in het
artiestencontract.
2. Geluidsdragers, die verkocht worden als laaggeprijsde samplers-, demonstratie-,
of campagne-uitgaven, in het kader
van een speciale promotiecampagne voor de uitvoering van de Artiest dan
wel voor de Artiest in het algemeen,
waaronder mede begrepen campagnes als van de Stichting Collectieve Promotie
Geluidsdragers. De Maatschappij
overlegt met de Artiest voordat zij aan hierbedoelde campagnes meewerkt.
Er vind wel royaltie betaling plaats als de campagne betaald wordt door
de BUMA/Stemra of de NVPI.
e. Royalties naar verhouding
1. Voor geluidsdragers die slechts gedeeltelijk ingevolge het artiestencontract
vervaardigde geluidsopnamen bevatten,
worden de aan de Artiest verschuldigde vergoedingen teruggebracht overeenkomstig
de verhouding tussen het aantal
geluidsopnamen vervaardigd ingevolge het artiestencontract en het totale
aantal geluidsopnamen op die geluidsdrager;
2. Voor geluidsdragers die geluidsopnamen bevatten waaraan ook andere niet
uitsluitend begeleidende (groepen van)
artiesten hebben meegewerkt worden de aan de Artiest verschuldigde vergoedingen
teruggebracht overeenkomstig de
verhouding tussen de Artiest en het totale aantal (groepen van) artiesten
die aan de vervaardiging van de
geluidsopnamen op die geluidsdrager hebben meegewerkt.
f. Royalties overeenkomstig werkelijk berekende prijs
1. Ingeval van verkopen door middel van postorderorganisaties, boeken-
en platenclubs of daarmee vergelijkbare
organisaties worden royalties berekend over de prijs die aan een dergelijke
organisatie of club wordt berekend door de
Maatschappij;
2. Ingeval er geluidsdragers verkocht worden tegen of onder de kostprijs
en/of na verwijdering uit de catalogus van de
Maatschappij of licentienemer worden de royalties berekend over de werkelijk
berekende prijs;
g. Royalties en het break-even-point
Indien in het artiestencontract voor de door de Artiest aan de Maatschappij
verleende rechten een vergoeding is
overeengekomen in de vorm van een royaltie en betaling pas zal plaatsvinden
nadat het break-even-point is bereikt, dient de
Maatschappij de Artiest te informeren over de wijze van berekening van
het break-even-point.
h. Afreken methoden
1. De afrekening van de royalties geschiedt op basis van 100 (honderd)
procent van de door de Maatschappij
verkochte geluidsdragers;
2. Indien geluidsdragers worden verkocht onder retourrecht of in consignatie
worden gegeven is de Maatschappij
gerechtigd af te rekenen op basis van 100 (honderd) procent van de geleverde
geluidsdragers, verminderd met het
percentage dat maximaal voor retouren met de afnemers is overeengekomen;
3. Uiterlijk één afrekentermijn na het betreffende halfjaar zullen de betreffende
royalties worden herberekend, met dien
verstande dat bij de eindafrekening zal worden afgerekend op basis van
100 (honderd) procent van de geleverde
geluidsdragers verminderd met het percentage feitelijk geretourneerde reprodukties,
tot het maximum percentage dat met
de afnemers was overeengekomen.
i. Prijsbasis
1. Als prijsbasis voor de berekening van royalties wordt in aanmerking
genomen de door de Maatschappij gemiddeld
gefactureerde prijs of indien de Maatschappij haar exploitatierechten overeenkomstig
artikel 7.c geheel of gedeeltelijk aan
derden heeft overgedragen, de hoogste netto prijs van de betreffende reproduktie
in het betreffende land van verkoop;
2. Voor de berekening van de royalties wordt op de prijsbasis in mindering
gebracht de eventuele omzet-, weelde-, of
soortgelijke belastingen, alsmede technische kortingen waaronder kosten
van verpakking en de materiaal- en
verwerkingskosten van de reproduktie. De kostenaftrek voor een in de toekomst
te ontwikkelen, op het moment van de
ondertekening van deze overeenkomst nog niet bestaand type geluidsdrager,
zal door partijen later in onderling overleg
worden bepaald;
3. Indien bijzondere geluidsdragers, die afwijken van de gebruikelijke
vorm, of boekjes, insteekkaarten, speciale enkelof
meervoudige hoezen of boxen worden vervaardigd, zullen de kosten daarvan,
voorzover deze door bovengenoemde
inhoudingen wegens verpakkingskosten niet worden gecompenseerd, worden
verrekend met hetgeen de maatschappij
aan de Artiest verschuldigd is of zal zijn. Deze buitengewone verpakkingen
zullen niet zonder overleg met de Artiest
worden toegepast. Worden dergelijke verpakkingen zonder overleg met de
Artiest toegepast, worden de meerkosten
betaald door de Maatschappij.
j. Wijze van afrekening
1. Telkens binnen 3 (drie) maanden na 30 juni en 31 december van ieder
jaar zal de Maatschappij aan de Artiest een
gespecificeerde afrekening overleggen van hetgeen zij aan de Artiest verschuldigd
is en zal de Maatschappij de royalties
aan de Artiest betalen. De Maatschappij zal geen gespecificeerde afrekening
overleggen en geen royalties betalen indien
de verkopen van een bepaalde geluidsdrager in enig land in totaal 25 (vijfentwintig)
exemplaren of minder per
configuratie per afrekenperiode bedragen. De royalties worden berekend
over de verkopen van het afgelopen halfjaar
inclusief de verkopen door anderen dan de Maatschappij, indien en voorzover
die in het afgelopen halfjaar aan de
Maatschappij werden afgerekend en betaald, na aftrek van de bedragen die
moeten worden betaald aan en/of worden
ingehouden door de autoriteiten van enig land van verkoop, behoudens het
geformuleerde in artikel 7.c.
Indien de afrekening en de betaling van eventuele royalties later dan bovengenoemd
tijdstip plaatsvinden, zal de
Maatschappij op schriftelijk verzoek van de Artiest een voorlopige en naar
haar beste weten opgestelde afrekening
overleggen en op basis daarvan zonodig een voorschot op verschuldigde royalties
betalen, dat zal worden verrekend met
de royalties die ingevolge de definitieve afrekening aan de Artiest verschuldigd
zullen blijken te zijn.
Betaling van royalties geschiedt in Nederlandse courant, met betrekking
tot verkopen in het buitenland tegen de koers
waartegen door het land van verkoop met de Maatschappij is afgerekend.
2. Indien in enig land van verkoop transferrestricties bestaan en voorzover
de royalties over de aldaar verkochte
geluidsdragers niet kunnen worden overgemaakt, zullen zij op verzoek van
de Artiest voor zijn rekening en risico worden
gedeponeerd op een door hem aan te wijzen bankrekening in het betreffende
land, indien en voorzover zulks volgens de
lokale wetgeving of andere regelingen mogelijk is en onder aftrek van de
bedragen die moeten worden betaald aan, of
worden ingehouden door de autoriteiten van het betreffende land.
k. Andere exploitatievormen
Opbrengsten van exploitaievormen, waarvoor geen vergoeding is vastgesteld,
zullen na aftrek van de kosten voor deze
exploitatievormen, gelijkelijk worden verdeeld tussen Maatschappij en Artiest.
l. Controle royaltie afrekeningen
De Artiest heeft het recht om op eigen kosten een aan hem gedane royaltie
afrekening ten kantore van de Maatschappij
gedurende vijf jaar na ontvangst van die afrekening, te doen verifiëren
door een NIvRA accountant op normale kantoortijden,
nadat een dergelijk onderzoek met inachtneming van een redelijke termijn
aan de Maatschappij is aangekondigd.
Indien het accountantsonderzoek een discrepantie uitwijst van meer dan
10 (tien) procent in het nadeel van de Artiest tussen
hetgeen door de Maatschappij in bedoelde afrekening werkelijk is verschuldigd
en hetgeen is uitbetaald, komen de kosten van
eerderbedoeld accountantsonderzoek voor rekening van de Maatschappij.
13. De artiest als sessiemuzikant
Indien de Artiest een andere artiest of artiesten tijdens een opnamesessie
van de Maatschappij begeleidt, zal hij daarvoor de
voor sessiemuzikanten gebruikelijke vergoeding ontvangen.
14. Groepen
Indien het artiestencontract wordt gesloten met een groep van uitvoerende
kunstenaars, dan zullen tevens de navolgende
bepalingen van toepassing zijn:
a. De Groepsleden zullen zowel gezamenlijk als individueel gebonden zijn
aan alle bepalingen van het artiestencontract;
b. De Groep staat er voor in dat zij gerechtigd is de naam, waaronder zij
ten tijde van de totstandkoming van het
artiestencontract optreedt, gedurende de looptijd van het artiestencontract
te gebruiken en vrijwaart de Maatschappij tegen
iedere aanspraak van derden terzake daarvan;
c. De Groep zal met alle haar ten dienste staande middelen een mogelijk
gebruik van haar naam door derden verhinderen;
d. De Groep zal haar naam niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van de Maatschappij wijzigen of aan derden
overdragen;
e. De Groep zal al het mogelijke doen om de Groep in dezelfde samenstelling
te laten bestaan als ten tijde van de
totstandkoming van het artiestencontract;
f. Zodra een lid de Groep verlaat zal de Maatschappij daarvan bij aangetekende
brief onmiddellijk op de hoogte worden gesteld;
hetzelfde geldt bij andere blijvende of tijdelijke mutaties in de samenstelling
van de Groep;
g. Binnen 2 (twee) maanden na de datering van de onder 14.f. bedoelde kennisgeving
is de Maatschappij, niettegenstaande
haar recht binnen voornoemde periode algehele nakoming van het artiestencontract
te vorderen, gerechtigd het
artiestencontract met de Groep met onmiddellijke ingang te beëindigen zonder
gehouden te zijn tot enigerlei vorm van
schadevergoeding, onverminderd alle andere aan haar wettelijk toekomende
rechten;
h. Een lid dat de Groep verlaat zal geen werkzaamheden gelijk of soortgelijk
aan die van de Groep verrichten onder enige naam
of soortgelijke naam als die waaronder de Groep op enig moment tijdens
de looptijd van het artiestencontract bekendheid
geniet c.q. heeft genoten, indien het aannemelijk is dat dergelijke werkzaamheden
de exploitatie van de door de Groep
opgenomen werken nadelig zullen beïnvloeden;
i. Een lid dat de Groep verlaat zal geen rechten meer jegens de Maatschappij
kunnen doen gelden, met uitzondering van het
recht op vergoedingen van de opnames waaraan hij heeft meegewerkt;
j. Indien met schriftelijke toestemming van de Maatschappij een nieuw lid
tot de Groep toetreedt, garanderen de Groep en de
resterende leden van de Groep ieder voor zich reeds nu voor alsdan dat
het betreffende nieuwe lid onverwijld het
artiestencontract zal (mede)ondertekenen;
k. Ieder lid van de Groep verleent aan de Maatschappij met uitsluiting
van ieder ander een optie om zowel tijdens de duur van
het artiestencontract, alsook indien hij de Groep verlaat, met hem afzonderlijk
opnamen te maken.
Indien de Maatschappij de optie uitoefent tijdens de duur van het artiestencontract,
dan zullen alle bepalingen van het met de
Groep gesloten artiestencontract op deze opnamen van toepassing zijn, met
dien verstande echter dat ten aanzien van de
hoogte van het royaltypercentage te goeder trouw tussen de Maatschappij
en het Groepslid zal worden onderhandeld.
Voorzover voornoemde optie betrekking heeft op een lid dat de Groep verlaat,
zal deze optie door de Maatschappij dienen te
worden uitgeoefend binnen 2 (twee) maanden ná de onder 14.f. bedoelde kennisgeving.
Over de condities van een dan te
sluiten artiestencontract zal te goeder trouw tussen de Maatschappij en
het groepslid worden onderhandeld. Afrekening met
en betaling aan het betreffende lid van de Groep zal geheel afzonderlijk
geschieden.
15. Orkestbanden
Per geluidsopname stelt de Maatschappij de Groep éénmalig een orkestband
ter beschikking zonder dat hiervoor enige
vergoeding verschuldigd is. Iedere volgende kopie zal tegen betaling van
de kostprijs van de kopie verkregen kunnen worden.
Het is de Artiest niet toegestaan de orkestbanden te vervreemden, te verveelvoudigen
of aan derden ter beschikking te
stellen.
De banden blijven te alle tijde eigendom van de Maatschappij en zijn steeds
direct door de Maatschappij opeisbaar.
16. Beëindiging/verandering carrière
Mocht de Artiest onverhoopt zijn artistieke carrière beëindigen, dan wel
de aard of stijl van zijn uitvoeringen wezenlijk
veranderen, dan heeft de Maatschappij het recht het artiestencontract met
onmiddellijke ingang te beëindigen zonder tot
enige schadeloosstelling aan de Artiest gehouden te zijn, onverminderd
alle andere aan de Maatschappij toekomende
rechten.
17. Opties
a. Indien de Maatschappij binnen de exclusiviteitsperiode van 6 (zes) maanden
als bedoeld in art. 4 daartoe de wens te kennen
geeft zal de Artiest met de Maatschappij een nieuw titelcontract danwel
een exclusief contract sluiten voor de duur van 1 (één)
jaar, te verlengen met een periode van 1 (één) jaar, tenzij het contract
door de Maatschappij met in acht neming van een
opzegtermijn van 1 (één) maand schriftelijk word opgezegd, tenzij er van
de Artiest in redelijkheid niet verwacht kan worden
dat hij, gezien de uitblijvende successen van de eerste twee releases,
of in geval van een exclusieve artiestenovereenkomst
de eerste twee contractperiodes, de relatie continueert.
De voorwaarden en condities van de vervolgcontracten zullen in redelijkheid
worden aangepast;
b. Indien de Artiest tijdens de looptijd van het exclusieve contract een
aanbod ontvangt om na afloop van het exclusieve contract
een artiestencontract met een derde af te sluiten, zal hij de Maatschappij
terstond schriftelijk informeren over de essentiële
voorwaarden en condities van het betreffende aanbod. Binnen 1 (één) maand
na ontvangst van een dergelijke kennisgeving
is de Maatschappij gerechtigd de essentiële voorwaarden en condities van
het aanbod van de derde over te nemen, na het
aanbod desgewenst met alle haar ten dienste staande middelen te hebben
onderzocht. Onder "essentiële voorwaarden en
condities" worden verstaan: het territoir, de looptijd, de vergoedingen
en het aantal per contractjaar te vervaardigen geluidsen/
of audio-visuele opnamen.
Na het verstrijken van vorenbedoelde termijn van 1 (één) maand of zoveel
eerder als de Maatschappij schriftelijk te kennen
heeft gegeven bedoeld aanbod niet te zullen overnemen, zal de Artiest vrij
zijn het aanbod van de betreffende derde te
accepteren, doch uitsluitend op de voorwaarden en condities zoals deze
aan de Maatschappij zijn medegedeeld.
18. Management van de Artiest
De Artiest zal bij de keuze van een (nieuwe) manager rekening houden met
de gerechtvaardigde wensen van de
Maatschappij.
19. Overmacht
a. Ingeval van overmacht aan de zijde van één der partijen zal de ene partij
de andere partij per aangetekend schrijven op de
hoogte stellen, onder vermelding van de oorzaak, de aard en de te verwachten
duur van de overmacht en de bepalingen van
het artiestencontract die als gevolg daarvan niet kunnen worden nagekomen.
De uitvoering van de betreffende bepalingen
wordt gedurende de overmacht opgeschort. Indien de overmachtstoestand heeft
voortgeduurd tot 6 (zes) maanden na de
datering van voorgenoemde kennisgeving zullen partijen tot overeenstemming
trachten te komen over wijziging van de door
overmacht opgeschorte bepaling respectievelijk bepalingen.
Bij gebreke van dergelijke overeenstemming binnen 3 (drie) maanden, kan
elk der partijen deze overeenkomst per
aangetekend schrijven aan de andere partij met inachtneming van een termijn
van 3 (drie) maanden beëindigen, zonder tot
enigerlei vorm van schadevergoeding gehouden te zijn;
b. In afwijking van het onder 19.a. bepaalde wordt, indien het overmachtsfeit
het vervaardigen van opnamen onmogelijk maakt,
de looptijd van het artiestencontract verlengd, totdat het overeengekomen
aantal opnamen is vervaardigd, evenwel met ten
hoogste 1 (één) jaar.
20. Ongeldigheid bepalingen
Buiten werking treden, om welke reden dan ook, van enige bepaling van het
artiestencontract tast de geldigheid der overige
bepalingen niet aan.
21. Toepasselijk recht
Op het artiestencontract en deze daarop toepasselijke Algemene Bepalingen
is Nederlands recht van toepassing.
22. Aanvullingen en wijzigingen
Aanvullingen op en wijzigingen van het artiestencontract gelden uitsluitend
indien schriftelijk overeengekomen en door alle
partijen ondertekend.
23. Adreswijziging
Zowel de Maatschappij als de Artiest verplicht zich de ander van iedere
adreswijziging onverwijld schriftelijk op de hoogte te
stellen.