Piloot geen ondernemer, maar werknemer
Rechtbank Gelderland heeft op 17 januari 2017 een uitspraak gedaan in een casus waarbij een piloot van mening is dat hij ondernemer is en winst uit onderneming geniet, en de Belastingdienst stelt dat hij als werknemer gezien moet worden. De Belastingdienst krijgt gelijk. In een vergelijkbare zaak voor Rechtbank Den Haag van 17 maart 2017 komt de Rechtbank tot dezelfde uitkomst. Onderstaand behandel ik de uitspraak van Rechtbank Gelderland. De uitspraak van Rechtbank Den Haag vindt u door het volgen van deze link.
Casus
De constructie die door de luchtvaartmaatschappij is toegepast zien we in de praktijk vaak. De piloot sluit een contract met een zogenaamde contractor en wordt door de contractor uitgeleend / ondergebracht bij een luchtvaartmaatschappij. Contractueel wordt uitgesloten dat er sprake is van een dienstbetrekking, dit is echter niet voldoende want de Rechtbank kijkt naar de feiten en omstandigheden. Eerst wordt beoordeeld of er sprake is van een onderneming, dat is niet het geval om o.a. de volgende redenen:
- De piloot heeft maar één opdrachtgever en vliegt maar voor één maatschappij;
- De piloot moet beschikbaar zijn voor werk in vastgestelde periodes;
- De maatschappij bepaalt waar vandaan, wanneer en waar naartoe wordt gevlogen;
- De beslissingen die de piloot zelfstandig neemt zijn niet verschillend van een piloot in dienstbetrekking;
- Contractueel kan de piloot zich laten vervangen, feitelijk blijkt dit bijna onmogelijk te zijn;
- De piloot factureert en investeert niet zelfstandig;
- Het risico op niet betaald worden voor vluchten is vergelijkbaar met een nulurencontract.
Op basis van bovenstaande wordt de piloot onvoldoende zelfstandigheid toegedicht, bovendien loopt hij geen ondernemersrisico. Daarmee valt het doek voor het zijn van ondernemer. Vervolgens is de vraag of er sprake is van een dienstbetrekking, daarvoor is een gezagsverhouding nodig. Uit bovenstaande punten leidt de Rechtbank af dat er sprake is van een gezagsverhouding. Daardoor worden de inkomsten van de piloot aangemerkt als inkomsten uit dienstbetrekking.
Waar belasting betalen?
Op basis van de uitkomst van voornoemde procedure en het feit dat de luchtvaartmaatschappij in Ierland is gevestigd, komt de heffing over de looninkomsten toe aan Nederland. Dit onderdeel was niet in geschil in de onderhavige procedure. Toch is dit geen automatisme omdat de heffingsbevoegdheid over de arbeidsinkomsten van een piloot o.a. afhankelijk is van de plaats waar hij gestationeerd is, het vestigingsland van de luchtvaartmaatschappij en het antwoord op de vraag of de maatschappij een vaste inrichting heeft in het werkland van de piloot.
Mocht u naar aanleiding van dit artikel vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de auteur.
Wat kunnen wij - in fiscale zin - voor piloten betekenen?
- Advisering inzake welke landen fiscaal gunstig zijn voor een emigratie
- Belastingadvies inzake eigen woning / vermogen
- Verzorgen aangifte inkosmtenbelasting (M Biljet)
- Afstemming en overleg met de Belastingdienst
- Indienen vrijstelling loonheffing
- Afstemming buitenlandse fiscaal jurist inzake emigratie