Fiscaal voordelig overdragen familiebedrijf
Inleiding
Op dit moment wordt het in mijn praktijk weer druk met overnames. Dit
komt door een aantrekkende economie en doordat de zogenaamde "babyboomers"
met pensioen gaan. Overdrachten binnen de familie komen hierbij steeds
vaker voor, zo'n 45%. Het is een geweldige klus om dit samen met senior
en junior tot een gezonde overname te brengen. Daarbij is het ook belangrijk
om daarna bij elkaar nog op de koffie te kunnen komen. Op dit moment wordt
geschat dat zo'n 35.000 bedrijven bezig zijn met een overdracht.
Belastingplan 2006
Met het komende belastingplan 2006 wordt het nog eenvoudiger en fiscaal
vriendelijker om bedrijven aan uw broer, zus of kind over te dragen. De
overdrachtsbelasting komt te vervallen en eigenlijk kan de overdracht vrijwel
zonder enige heffing plaatsvinden. De overdracht tegen zogenaamde soort
aandelen (cumulatief preferent) wordt vaak gebruikt, junior blijft dan
de koopsom (deels) schuldig tegen een redelijk rentepercentage (geen lening
maar aandelen). Ook deze wetgeving is recent weer aangepast, vroeger dwong
de overheid een percentage van 7% te rekenen, nu is dit flexibeler.
Veel voorkomende vragen bij de verkoper
- Wat is het bedrijf waard?
- Zijn er gevolgen voor "ons" personeel?
- Kan ik nog normaal leven na de verkoop?
- Moet ik aan mijn zoon / dochter of aan een derde verkopen?
Prijs
Als u overweegt om uw bedrijf te verkopen, belt u als eerste de accountant. Hij zal u zeggen dat de prijs zakelijk moet zijn en dat de Belastingdienst hier ook haar mening over heeft. Let u op de volgende zaken:
- Stakingswinst omzetten in pensioen (in 2005 nog soepele pensioenwetgeving).
- Betalingsregeling voor de koopsom van de aandelen.
- Pensioen inkomen en uw privésituatie.
- Hoe vind ik een juiste koper die het kan betalen?
- Is de waarde juist berekend?
- Stichting administratiekantoor gebruiken voor stemrecht senior in bedrijf junior.
- Fusieregeling gebruiken voor nieuwe bedrijf junior.
- Gevolgen ontbinding fiscale eenheid.
Vragen bij de koper
Bij de kopende partij spelen geheel andere vragen dan bij de verkoper. De meeste vragen in de praktijk zijn:
- Is de koopprijs op te brengen?
- Lopen er klanten weg na de overname?
- Welke juridische structuur kies ik?
- Is mijn inkomen na de overname voldoende?
- Klopt de waardebepaling van de accountant van het bedrijf?
- Hoe zit het met aansprakelijkheid?
- Concurrentiebeding verkoper?
- Lijken in de kast van het bedrijf?
Conclusie
De Belastingdienst werkt steeds beter mee om een overname fiscaal vriendelijk
en eenvoudiger te laten verlopen. In 2006 en 2007 gaan de belastingtarieven
voor ondernemers nog verder omlaag en komen er nieuwe regelingen op het
vlak van overnames.
De huisaccountant zal vaak de prijs bepalen en beginnen u te helpen bij
de overname. Gezien de (on)afhankelijkheid van de accountant (en wellicht
zijn expertise) is het verstandig een specialist in te schakelen. Overnames
begeleiden is zowel fiscaal als menselijk een vak. Een willekeurige specialist
/ deskundige zal er met meer afstand naar kijken en als je iets vaker doet,
hoef je niet steeds het wiel uit te vinden. Daarnaast kan de accountant,
ook na de overname, accountant van uw bedrijf blijven. De combinatie tussen
een specialist, uw huisbankier en een deskundige accountant werkt naar
mijn mening bijzonder prettig. Als u vragen heeft, bel gerust. Het spreekt
voor zich dat hieraan geen kosten zijn verbonden.
Ik wens u veel plezier met uw overname.