Kantoor aan huis
U kunt het niet meer in de slaapkamer doen!
Ondernemers beginnen steeds vaker hun eigen bedrijf vanuit hun woning. Een pand huren is voor de opstap niet praktisch of gewoon te duur. De keuze valt dan al snel op de eigen woning als uitvalsbasis en kantoor voor de onderneming. Een eenvoudige beslissing die fiscaal de deur opent naar een woud van ingewikkelde regels. Neemt u van mij aan, als er iets fiscaal lastig is en veelal onvoordelig is, dan is het wel het kantoor in de eigen woning. Vanaf 2005 wordt het nog ingewikkelder maar ook gunstiger als u de regels kent. Een bedrijf op de zolderkamer heeft geen zin meer. Bouwt u een klein huisje (of een schuur) in de tuin, dit werkt fiscaal veel vriendelijker.
Werkkamer en kantoor aan huis
Met ingang van 1 januari 2005 gaat er het nodige veranderen voor de werkruimte in de eigen woning. Een werkruimte zal pas fiscaal worden erkend als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- het zelfstandigheidscriterium: de werkruimte moet een zelfstandig deel van de eigen woning vormen. Er moet bijvoorbeeld sprake zijn van een eigen ingang of een eigen opgang, of het kan gaan om een gebouwtje in de tuin. Eigen sanitair strekt tot aanbeveling. Een handig criterium is of deze ruimte als zodanig aan een derde verhuurd zou kunnen worden. Een slaapkamer of een zolderkamer komt daarvoor meestal niet in aanmerking;
- het inkomenscriterium: vanuit de werkruimte moet het
grootste gedeelte (dat wil zeggen minimaal 70%) van het inkomen verdiend
worden.
Fiscale gevolgen
Wanneer de werkruimte niet voldoet aan deze criteria, dan kunt u fiscaal niets met de kosten van de werkkamer, ook de kosten van de inrichting vallen dan tussen wal en schip. Als de ruimte wel voldoet aan de voorwaarden, dan zijn er drie opties:
- Als de werkruimte wordt gebruikt in de eigen onderneming, dan:
- hoeft over de werkruimte geen eigenwoningforfait te worden aangegeven;
- valt de werkruimte en de bijbehorende hypotheekschuld (evenredig toe te rekenen) in box 3. Dat deel van de hypotheekrente is dus ook niet aftrekbaar;
- mag 4% van de waarde van de werkruimte in box 3 plus de huurderslasten van de werkruimte ten laste van de winst uit onderneming worden gebracht.
- Bent u werknemer, dan dient over de werkruimte wél het eigenwoningforfait te worden aangegeven, maar is de vergoeding voor de werkruimte tot een bepaald maximum onbelast; overleg dit eens met uw werkgever.
- Gebruikt u de werkruimte in uw eigen B.V., dan geldt dat de werkruimte valt onder het resultaat uit overige werkzaamheden. De vergoeding die de B.V. betaalt én eventuele veranderingen in de waarde zijn belast in box 1; de kosten zijn aftrekbaar; de B.V. kan de vergoeding aftrekken; over de werkruimte hoeft geen eigenwoningforfait aangegeven te worden.
Tenslotte
Het lijkt zo'n simpele keuze: thuiswerken.
Fiscaal is echter pas onder bepaalde voorwaarden sprake van een fiscaal
kwalificerende werkruimte. Een kantoor in de woonkamer of op de zolderkamer
zal niet voldoen. Voorts dient goed gekeken te worden door wie de ruimte
gebruikt wordt; de eigen onderneming, de eigen B.V., de onderneming van
uw partner; elke situatie kent zijn eigen regels. Het is derhalve raadzaam
om bij elke wijziging in de feitelijke situatie hierover vooraf deskundig
advies in te winnen. Laat dit verhaal in elk geval geen belemmering zijn
om thuis te gaan werken.