print sitemap zoeken disclaimer contact

Jongbloed Dakar Team

Jongbloed Dakar Team

Eindejaarstips 2024

Eindejaarstips 2024 voor ondernemers en BV

Het einde van het jaar 2024 komt inmiddels steeds dichterbij. Welke acties moet u als ondernemer nog voor het einde van dit jaar ondernemen en welke zaken moet u juist uitstellen tot volgend jaar om bestaande en nieuwe fiscale faciliteiten te benutten? In dit artikel hebben we voor u alvast een selectie gemaakt van actuele fiscale tips en overige aandachtspunten.

Opruimen administratie

De administratie moet 7 jaar worden bewaard. Administraties over 2017 mogen in 2025 worden vernietigd. Dit geldt voor papieren en elektronische informatie. Als u personeel zou inlenen is het verstandig om de stukken over deze inlening (paspoort en urenstaten en contract) langer dan 7 jaar te bewaren. Dit in verband met een mogelijke aansprakelijkheidsstelling. Informatie inzake vastgoed kunt u het beste 10 jaar bewaren.

Maak optimaal gebruik van de vrije ruimte in de WKR

Ga voor het einde van het jaar na of u nog ongebruikte vrije ruimte hebt binnen de werkkostenregeling. Heeft u nog ongebruikte vrije ruimte? Dan kunt u dit jaar nog onbelaste vergoedingen of verstrekkingen geven aan uw werknemers. Een ongebruikt deel van de vrije ruimte kunt u niet doorschuiven naar volgend jaar.

Maak de keuze voor wel of geen toepassing 30%-regeling

Vanaf 2023 moet u jaarlijks kiezen of u extraterritoriale kosten vergoedt of gebruik maakt van de zogenoemde 30%-regeling voor inkomende of uitgezonden werknemers. Deze keuze moet worden gemaakt in het eerste loontijdvak van het jaar waarin u de kosten wil vergoeden.

Intercompany transacties en verrekenprijzen.

Tussen BV's binnen een concern moeten dezelfde prijzen en voorwaarden worden gehanteerd als met derden. Dit moet juist en volledig worden onderbouwd. De administratie moet in iedergeval informatie bevatten over de totstandkoming van de verrekenprijzen. Is de informatie niet voldoende dan kan de belastingdienst de bewijslast omkeren, dat geeft veel werk (en onzekerheid over de uitkomst).

Dien tijdig de WBSO-aanvraag in

Werkgevers kunnen onder voorwaarden via de WBSO een fiscale tegemoetkoming krijgen voor innovatiekosten. De WBSO kan online aangevraagd worden bij de RVO. De aanvraag voor heel 2025 moet uiterlijk 20 december 2024 ingediend zijn bij de RVO indien u personeel in dienst hebt. Bent u een zelfstandige zonder personeel? Dan hebt u nog tot en met 1 januari 2025 de tijd om de aanvraag voor de WBSO voor het jaar 2025 in te dienen. Dient u de aanvraag pas later in 2025 in, dan geniet u het voordeel slechts over de nog in dat kalenderjaar resterende maanden.

Benut de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Bent u van plan om te investeren in bedrijfsmiddelen? Mogelijk is het voordelig om dat nog dit jaar te doen of kunt u die investering juist beter (gedeeltelijk) uitstellen tot 2025. Op die manier kunt u optimaal gebruik maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Voor de KIA moet u minimaal € 2.800 aan investeringen doen. Investeert u meer dan € 387.580 in 2024, dan heeft u geen recht op de KIA. Als de KIA (deels) verloren dreigt te gaan is het misschien beter de investering uit te stellen tot in 2025.

Benut de energie- en milieu-investeringsaftrek

Naast kleinschaligheidsinvesteringsaftrek kunt u ook recht hebben op energie-investeringsaftrek (EIA) als u investeert in bepaalde energiezuinige bedrijfsmiddelen of milieu-investeringsaftrek (MIA) als u bepaalde milieuvriendelijke investeringen doet. De EIA bedraagt 40% van de investering. De MIA bedraagt afhankelijk van het bedrijfsmiddel 27%, 36% of 45%. U hebt alleen recht op de EIA of MIA als de investeringen binnen drie maanden na het aangaan van de verplichting digitaal via het e-loket op mijn.rvo.nl zijn gemeld.

De reeds vastgestelde MIA of EIA dient uiterlijk op het moment dat het bedrijfsmiddel in gebruik wordt genomen te worden aangewend. Echter mag dit ook eerder voor het deel waarvoor reeds een aanbetaling is gedaan. Overweeg dus om nog dit jaar een aanbetaling te doen teneinde een deel van de reeds vastgestelde MIA of EIA al in 2024 te kunnen benutten als het bedrijfsmiddel pas later wordt geleverd.

Voorkom de desinvesteringsbijtelling

Wanneer u in de afgelopen vijf jaar investeringsaftrek hebt toegepast en het bedrijfsmiddel verkoopt dan krijgt u mogelijk te maken met de desinvesteringsbijtelling. De desinvesteringsbijtelling zorgt ervoor dat u een deel van de genoten investeringsaftrek moet terugbetalen. Heeft u in 2020 geïnvesteerd in een bedrijfsmiddel en daarop de investeringsaftrek toegepast, dan is het aan te raden om een eventuele verkoop van het bedrijfsmiddel uit te stellen tot 2025 aangezien op dat moment de vijfjaarstermijn voor toepassing van de desinvesteringsbijtelling is geëindigd.

Benut de willekeurige afschrijving

Als ondernemer kunt u onder voorwaarden gebruik maken van willekeurige afschrijving voor milieu vriendelijke bedrijfsmiddelen (en bij startende ondernemers). Dit houdt in dat u sneller mag afschrijven waardoor u kosten naar voren haalt en de belastingheffing kunt uitstellen. Mocht u voor 2025 het voornemen hebben om te investeren in nieuwe bedrijfsmiddelen, dan kunt u wellicht deze investeringen naar voren halen om te profiteren van de willekeurige afschrijving in 2024.

Opletten bij concernfinanciering (of paraplu krediet)

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat betalingen uit hoofde van een paraplukrediet niet altijd aftrekbaar zijn voor de belasting. Dit speelde in een zaak waarin een concern € 110 miljoen had geleend via een bankconsortium. Omdat alle groepsmaatschappijen hoofdelijk aansprakelijk waren, werd één vennootschap aangesproken voor ruim € 5 miljoen. De Hoge Raad besliste dat deze betaling niet aftrekbaar was, omdat de aansprakelijkheid voortkwam uit het concernverband en niet uit de eigen bedrijfsactiviteiten van de vennootschap. Zelfstandig had de vennootschap nooit garant kunnen staan voor zo’n bedrag. Zorg dat iedere vennootschap alleen garant staat voor bedragen die zij zelfstandig had kunnen lenen. Hoewel dit de aftrekbaarheid kan waarborgen, kan het lastig zijn om kredietverstrekkers hiermee akkoord te laten gaan.  Zorgvuldige structuren kunnen belastingnadeel voorkomen, maar praktische beperkingen blijven bestaan. Overleg met een adviseur is essentieel.

Eenmalige kosten voor een geldlening direct aftrekbaar

De Hoge Raad heeft in 2024 bepaald dat ondernemers en vennootschappen éénmalige kosten van geldleningen, zoals advies- en notariskosten, in één keer ten laste van de winst mogen brengen in het jaar van betaling. Alternatief is het spreiden van deze kosten over de looptijd van de lening (‘amortiseren’).  De keuze tussen aftrekken of amortiseren moet tijdig worden gemaakt en is meestal niet meer aanpasbaar. Bij herfinanciering kunnen afwijkende regels gelden, waarbij kosten soms verplicht moeten worden uitgesmeerd.

Fiscale eenheid Vennootschapsbelasting opheffen

Een fiscale eenheid biedt voordelen zoals onderlinge verliesverrekening en eenvoudige interne reorganisaties zonder directe belastingheffing. Toch zijn er ook nadelen:

  • Hoofdelijke aansprakelijkheid: Elke gevoegde vennootschap is aansprakelijk voor de gezamenlijke vennootschapsbelastingschuld.
  • Beperking fiscale voordelen: Binnen een fiscale eenheid kan maar één keer van het tariefsopstapje in de vennootschapsbelasting worden geprofiteerd, scheelt per BV ruim € 13.000. Zonder fiscale eenheid kunnen alle vennootschappen hiervan afzonderlijk gebruikmaken.
  • Ruime verrekenmogelijkheden voor de Belastingdienst: Bijvoorbeeld het verrekenen van een loonbelastingschuld met een omzetbelastingteruggave binnen de eenheid.

Als een fiscale eenheid in de loop van het boekjaar is aangegaan kan het voordelig zijn om de fiscale eenheid nog in hetzelfde jaar weer te verbreken. De fiscale eenheid wordt dan namelijk niet geacht te hebben bestaan. Dit kan voordelig zijn bij lagere winsten dan werden verwacht.

Renteaftrekbeperking inzake winstdrainage

De aftrekbaarheid van rente bij vennootschapsbelastingplichtige lichamen is in bepaalde situaties beperkt om misbruik zoals winstdrainage te voorkomen. Dit geldt vooral voor leningen binnen concernverband die worden gebruikt voor 'besmette rechtshandelingen' zoals kapitaalstortingen, winstuitdelingen of het verwerven van aandelen in een verbonden lichaam. De aftrek is uitgesloten tenzij de schuldenaar kan bewijzen dat er een overwegend zakelijk belang is bij de rechtshandeling en de financiering (tegenbewijsregeling). Als de rente bij de schuldeiser voldoende wordt belast, geldt een uitzondering (compenserende heffing). De Hoge Raad heeft in 2023 en 2024 bepaald dat concernleningen onder bepaalde voorwaarden zakelijk kunnen zijn, maar een streng beleidsbesluit verduidelijkt dit arrest verder. Het is raadzaam om concernfinancieringsstructuren te herzien in het licht van mogelijke aftrekbeperkingen.

Maak gebruik van de herinvesteringsreserve

Heeft uw onderneming dit jaar bedrijfsmiddelen verkocht en daarbij winst behaald, dan moet u daar waarschijnlijk belasting over betalen. Deze belastingheffing kunt u voorkomen door de winst onder voorwaarden onder te brengen in een herinvesteringsreserve (HIR). Van belang is dat u het voornemen heeft om in hetzelfde jaar, of in de drie volgende jaren, nieuwe investeringen te doen. Zolang u niet overgaat tot investeren moet u uw herinvesteringsvoornemen aannemelijk maken.

Laat de herinvesteringsreserve niet vrijvallen

Een herinvesteringsreserve blijft maximaal drie jaar in stand. Wanneer u niet binnen deze periode investeert in nieuwe bedrijfsmiddelen, dan wordt de HIR toegevoegd aan de winst en moet u hierover belasting betalen. Heeft u in 2021 een HIR gevormd, dan is het van belang dat u uiterlijk op 31 december 2024 de HIR aanwent voor nieuwe investeringen in bedrijfsmiddelen. Het is al voldoende als u in 2024 het contract voor de investering tekent. Het bedrijfsmiddel hoeft nog niet in 2024 aan u geleverd of door u betaald te zijn.

Herinvesteringsvoornemen vastleggen

Leg een herinvesteringsvoornemen schriftelijk vast (bijvoorbeeld in notulen). Als er bedrijfsmiddelen met boekwinst zijn verkocht dan kunt u de winst opnemen in een zogenaamde herinvesteringsreserve (zie hierboven), hiermee voorkomt u directe belastingheffing. U moet dan binnen 3 jaar herinvesteren en tevens moet u het herinvesteringsvoornemen schriftelijk vastleggen. Het bedrijfsmiddel moet dezelfde economische functie innemen of het bedrijfsmiddel moet binnen 10 jaar worden afgeschreven. Het herinvesteringsvoornemen kunt u het beste door het bestuur / de directie laten nemen. Als de verplichting is aangegaan is sprake van een herinvestering (aldus de Hoge Raad). Binnen fiscale eenheid kan het herinvesteringsvoornemen ook binnen de fiscale eenheid bij een andere BV naar voren komen. Pas dan wel op bij het verbreken van de fiscale eenheid voor de Vennootschapsbelasting.

Pas de kleineondernemersregeling toe

Ondernemers in Nederland met een btw-omzet tot € 20.000 kunnen kiezen voor de kleineondernemersregeling (KOR). Deelname aan de KOR vermindert de administratieve verplichtingen voor de btw. De ondernemer mag dan geen btw meer in rekening brengen bij zijn afnemers én geen omzetbelasting als voorbelasting in aftrek brengen. Wilt u de KOR met ingang van 1 januari 2025 niet meer toepassen, dan kunt u zich afmelden met een speciaal formulier op de website van de Belastingdienst. Dit dient u uiterlijk op 3 december 2024 te doen. Het gevolg is dan wel dat u met ingang van 2025 maximaal twee jaar lang geen gebruik kunt maken van de KOR. Voor wijzigingen met betrekking tot de KOR per                  1 januari 2025 verwijzen wij u graag door naar het volgende artikel: Toekomst van de kleineondernemersregeling (KOR) 2025 - Jongbloed Fiscaal Juristen.

Corrigeer eerder ingediende btw-aangiften

Heeft u geconstateerd dat u te veel of te weinig btw hebt afgedragen? Dan moet u dit corrigeren in de eerstvolgende aangifte omzetbelasting. Voorwaarde hiervoor is wel dat de btw-correctie niet hoger is dan € 1.000. Mocht er sprake zijn van een grotere correctie, dan moet u hiervoor een suppletieaangifte indienen.

Vraag btw op onbetaald gebleven facturen terug

U kunt de btw op facturen terugvragen, wanneer u zeker weet dat uw klanten de facturen niet meer gaan betalen. Dit is in ieder geval mogelijk als de factuur een jaar na het verstrijken van de uiterste betaaldatum nog niet is betaald. De btw kunt u terugvragen in de reguliere aangifte omzetbelasting.

Bestelauto zonder bpm

Als ondernemer voor de btw kunt u onder toepassing van de ondernemersregeling gebruik maken van een vrijstelling voor de bpm voor bestelauto’s. Deze regeling wordt afgeschaft per 1 januari 2025. Tot 31 december 2024 en bij ongewijzigd gebruik daarna kunt u gebruik blijven maken van deze ondernemersvrijstelling zolang u aan de voorwaarden blijft voldoen.

Maak gebruik van het lage btw-tarief

Met ingang van 1 januari 2025 gaat het btw-tarief voor bepaalde agrarische goederen en diensten omhoog van 9% naar het algemene tarief van 21%. Het gaat om een breed scala aan agrarische goederen zoals teeltplanten en zaden en bepaalde diervoeders. Voor niet-aftrekgerechtigden voor de btw met het voornemen om dergelijke producten binnen korte tijd aan te kopen is het advies om de producten nog vóór 2025 af te nemen om nog onder het verlaagde btw-tarief te vallen.  

Inlenen personeel

Als u personeel zou inlenen is het verstandig om de stukken over deze inlening (paspoort en urenstaten en contract) langer dan 7 jaar te bewaren. Dit in verband met een mogelijke aansprakelijkheidsstelling.

Vraag tijdig een voorlopige aanslag aan

Verwacht u dat u over 2024 meer inkomsten- of vennootschapsbelasting moet betalen dan de voorlopige aanslag? Verhoog dan vóór 1 juli 2025 het bedrag van de voorlopige aanslag zodat de belastingrente wordt beperkt. Lees ook dit artikel over de belastingrente welke volgens de rechtbank te hoog is vastgesteld.

Waardering bedrijfsmiddelen, voorraad en vorderingen

De bezittingen staan vaak voor de commerciele waarde op de balans. Soms kan de fiscale waarde lager zijn of is een voorziening op debiteuren, vorderingen of de voorraad noodzakelijk. Binnen de grenzen van het goedkoopmansgebruik kunnen deze dan worden afgewaardeerd. Dit geldt ook bedrijfsmiddelen (activa, pand etc.).

De fiscale positie van uw bedrijf optimaliseren? Vraag een offerte voor een fiscale scan

Bedrijfsnaam

*

Naam

*

Aantal medewerkers

Bent u tevreden over uw belastingadviseur :

Wilt u een vrijblijvende offerte / advies ontvangen?

Opmerkingen/vragen

Ja, ik ga akkoord met de verwerking van mijn gegevens. Jongbloed Fiscaal Juristen NV mag mij per e-mail info sturen en mijn persoonlijke gegevens gebruiken om mijn interessegebieden vast te stellen zoals hier beschreven, en ik ben me ervan bewust dat ik op elk moment mijn toestemming kan intrekken.

Deel deze pagina

Laatste update op 10-12-2024
Artikel gemaakt op 12-11-2024
Dit artikel (of blog of voorbeeldovereenkomst) is met aandacht en zorgvuldigheid geschreven, maar bevat informatie van algemene en informatieve aard. De informatie in dit artikel kan, afhankelijk van de omstandigheden van uw specifieke geval, niet of verminderd van toepassing zijn. De informatie in dit artikel dient derhalve niet als fiscaal/juridisch advies te worden beschouwd. Jongbloed Fiscaal Juristen N.V., haar medewerkers en of haar vestigingen/deelnemingen aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor de gevolgen van het gebruik van de informatie uit het artikel.
U bevindt zich hier : Jongbloed Fiscaal Juristen Actueel Eindejaarstips Eindejaarstips 2024 Eindejaarstips 2024 ondernemer

Jongbloed Fiscaal Juristen - Disclaimer - Zoeken - Sitemap